Sexig utan kläder

MOTOR

Ducati GT 1000 - 70-talet är tillbaka igen

Retrotrenden kommer starkt nu på mc-fronten.

Med Ducati GT 1000 börjar 70-talet kännas sexigt även för motorcyklister.

Sport Classic-serien innehåller tre hojar, men det är bara GT 1000 som kan medföra passagerare och den är med sin upprätta sittposition en mer praktisk lekkamrat, även om ju en del av sexigheten försvinner?

Jämfört med de andra två modellerna i Sport Classic-serien, Paul Smart och Sport 1000 är den billigare i pris och andas fortfarande kvalitet. Till exempel är tanken handslipad tre gånger under lackprocessen. Och gaffelkronan borde man täcka över av säkerhetsskäl, för att inte uppmärksamheten ska avledas från trafiken.

?och vi älskar designen

Som retrohoj kan GT jämföras med Triumph Bonneville, men Ducatin är i en annan liga, med mera lyx och sportighet. 70-talsdesignen känns überfet!

Där andra fabrikat har problem med insprutningen, har Ducati alltid lyckats få till den så att motorn spinner som en katt.

Vid 3000 ruskar den på sig och stormar sedan fram med ett mäktigt vrid till 8000 och maxeffekten. Sista biten till rödmarkeringen vid 9200 känns dock lite flat.

Styrningen är neutral i alla hastigheter men ändå lätt för att vara så stabil. Markfrigången är bra, men den mjuka fjädringen kan störa chassit på elaka underlag.

? men bara 15 liter i tanken

De flesta förare med sportiga ambitioner lär bli nöjda och för touringförare är komforten helrätt, liksom den breda och mjuka sadeln.

Tyvärr rymmer tanken bara 15 liter. Enligt designer Pierre Terblanche tar de stora luftboxarna som behövs för bullergränserna mycket plats.

FAKTA. Ducati GT 1000

Foto: Nytt från Moto Guzzi

Kevin Ash/MC-Nytt

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar