Publicerad:
Uppdaterad:

Rädda bilen

Av: Robert Collin

Publicerad:
Uppdaterad:

Politikerna vill att bilarna ska bort: från städerna, från vägarna – och lägg ner Volvo och Saab!

Bilarna är en varböld som måste bort. Det tycker svenska politiker från höger till vänster. Bilarna ska bort från städerna, bort från vägarna och helst ska själva bilindustrin, inklusive underleverantörer, läggas ner.

Stockholm har sina biltullar, som föreslås att höjas rejält. Snart följer Göteborg efter och vem kommer sen? Åsele eller Jönköping?

I Stockholm föreslås att parkering på gator ska kosta även på natten och att priset dagtid höjs. Dessutom ska nya bostadsområden få färre parkeringsplatser per lägenhet.

Lättnaderna för ”miljöbilar” slopas i rask takt. Förmånerna var ett lockbete, för att folk skulle köpa dyrare bilar med slöare motorer, men när miljöbilarna blev bättre och populärare, drogs förmånerna in.

Vägarna blir allt sämre. Det byggs knappt några nya, de som byggs är för primitiva, för trånga i högtrafik och underhållet är uselt. Därför sänks hastigheterna till genant låga nivåer. På sportlovet var det så illa – det var ju vinter – att Vägverket gick ut och föreslog att folk skulle lämna bilen hemma på fjällsemestern. Skämtar dom med oss?

Kameraskåpen är inte tillräckligt effektiva, enligt polisen. Ibland syns inte förarens ansikte, därför vill man införa ägaransvar. Dessutom tror man att många förare bromsar in vid skåpen, för att sedan öka farten till nästa skåp. Därför vill Vägverket mäta tiden MELLAN skåpen. Men då måste alla bilar fotograferas, alltså även de som kör lagligt förbi en kamera. Varje bil dokumenteras vid varje skåp. Nu finns det tusen, men snart kommer fler. Den som inte vill få sitt liv kartlagt av storebror får ta sig fram utan bil.

Dubbförbudet på Hornsgatan ser ut att sprida sig till andra stadsdelar och till andra städer nästa vinter. Då blir det ännu farligare att köra. Då måste hastigheterna sänkas ännu mer. 60 på vägarna till Dalarna och Härjedalen är en rimlig konsekvens. Och varför inte 80 på motorvägarna. Dåliga däck var inblandade i nästan alla dödsolyckor på E4 den här vintern. Och dåliga däck var lika vanliga i de avåkningar som bara resulterade i plåtskador.

Volvo och Saab har varit i riskzonen sen drygt ett år. De amerikanska ägarna ville sälja och den svenska regeringen gjorde vågen.

”Volvo och Saab bygger fel bilar”, sa Maud Olofsson. Och fortsatte: ”Trollhättan kan bygga vindkraftverk.”

Signalen till eventuella spekulanter var glasklar: Sverige ska inte ha någon bilindustri!

Saab var en hårsmån från nerläggning tidigare i vinter och den lilla bilbyggaren i Trollhättan skulle definitivt ha varit borta om inte vd:n Jan-Åke Jonsson gjort en heroisk insats för att rädda företaget. Han gav aldrig upp trots att han hade både regeringen och medierna mot sig. Han göt mod i de anställda och lyckades få flera spekulanter att ge bud på företaget. Inga stora aktörer. Ingen som har de pengar som behövs. Men till slut, trots hårt motstånd från säljaren GM, regeringen och medierna blev det affär med holländska Spyker och den ryske oligarken Antonov i bakgrunden.

Har Saab Spyker Antonobiles en chans? Det får vi se. Men Saab är inte nerlagt. Troll-hättan lever vidare en tid till. Om olyckskorparna slutar kraxa, om vi alla sluter upp, kan det gå bra.

Nu gäller det Volvo. Geely vill åt Volvos kunskap (hmm, kunskap? det kanske är något att tänka på här hemma), men vill kineserna bygga bilar i Sverige? Ja, i år och nästa år och kanske fem–tio år till. Men sen är kineserna lika duktiga som vi. Då kan de både konstruera och bygga bilarna hemma.

Och det är nu jag blir riktigt orolig: Vad ska vi här i Sverige göra sen? För tio år sedan skulle vi lägga ner den tunga basindustrin och syssla med it. Till och med LO tyckte att industrin hade gjort sitt i Sverige. Hur det gick? Vi fick it-bubblan, folk blev av med jobb och förlorade pengar på börsen och it-jobben – de försvann till Asien.

Utan bilen stannar Sverige. Vi behöver bilen för att ta oss till jobbet, till dagis, till köpcentra utanför stan och till landet. Därför får det inte bli en skam att ha och använda bil. Och inte för dyrt. Dessutom måste vi ha kvar våra jobb, och där är bilindustrin än så länge spjutspetsen som driver högskoleutbildningar och forskning. Nästa stora uppgift blir att rädda kvar Volvo i Sverige. n?

Publicerad:
Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN

MER OM MIN BIL