170 lyxbilar ska auktioneras ut – här är guldkornen

Foto: RM Sothebys
170 bilar auktioneras ut på RM Sothebys auktion.
MOTOR

På lördag flockas bilintresserade från hela världen på Sotheby´s auktion i Santa Monica, Kalifornien.

170 samlarbilar ska auktioneras ut i den historiska Barker-hangaren.

Och fjolårets rekord på 123 miljoner kronor tros kunna slås.

Auctions America arrangerar för femte året i rad den här auktionen med samlarbilar. Och i år har man tagit hjälp av auktionsförättaren Sotheby´s. Och årets auktion, med visning på fredag och auktion på lördag, har alla möjligheter att slå nya rekord i Santa Monica. En plats som ofta förknippas med exotisk strandkultur, surfing och jetset-folk med gott om pengar.

Här är sju av årets guldkorn på auktionen:

1929 Duesenberg Model J Convertible Berline by Murphy

Foto: RM Sothebys
1929 Duesenberg Model J Convertible Berline by Murphy

Utropspris: 7–8,3 miljoner kronor. Felfri med originaldelar. 8-cylindrig motor, bakhjulsdrift och manuellt 3-växlad. Privatägd av samlare från Kalifornien – femte ägaren.

Tillverkad av amerikanska biltillverkaren Duesenberg och levererad till playboyen och affärsmannen Arthur K. Bourne, 1929. Bourne beställde en av de första bilarna i Los Angeles. Lät bland annat installera en radio på baksidan av förarsätet och ett fack därunder för värdesaker. Strålkastarna skulle följa framhjulens rörelse. Utrustad med en polissirén. Bourne behöll bilen till 1947.

1939 Lincoln-Zephyr ”Scrape” Custom

Foto: RM Sothebys
1939 Lincoln-Zephyr ”Scrape” Custom

Utropspris: 2,6–3,5 miljoner kronor. En av världens mest kända ombyggda bilar, ”Scrape”. En raritet och ikon. I grunden en Lincoln-Zephyr där fronten kommer från en Zephyr av 1941 års modell och bakdelen härstammar från 1939. Taket är kapat. Strålkastarna har hämtats från Ford (1939), sätena från Cadillac och dessutom återfinns material från Chevrolet i konstruktionen. Däribland motorn. Automatiskt treväxlad.

Det var Terry Cook, redaktör för Hot Rod Magazine, och custom-byggaren Ramsey Mosher som under fem år och 4 500 arbetstimmar byggde bilen. Blandade bilens originalutseende med Art deco-stilen Streamline Moderne och 1998 visades ”Scrape” offentligt för första gången. Har sedan dess varit en huvudattraktion på ett 20-tal utställningar. Nu har den rustats upp för ytterligare en halv miljon kronor.

1992 Ferrari F40

Foto: RM Sothebys
1992 Ferrari F40

Utropspris: 7,8–9,6 miljoner kronor. Har gått drygt 2 500 mil. Totalt producerades bara 1 311 exemplar av modellen under fem år, 1987–1992. Introducerades, 1987, som ett 40-årsjubileum av Ferrari som biltillverkare. V8-motor med en topphastighet på 320 km/timmen vid introduktionen.

Kaross byggd i kevlar och sittbrunnen i kompositmaterial för att minimera vikten. Saknar av samma anledning servostyrning, elfönster, dörrhandtag och radio bland annat. Har luftkonditionering vilket var ett krav på den amerikanska marknaden dit det här exemplaret slussades.

1960 Mercedes-Benz 300 SL Roadster

Foto: RM Sothebys
1960 Mercedes-Benz 300 SL Roadster

Utropspris: 9,5–11,3 miljoner kronor. Fullt renoverad. Har haft en lång rad av entusiastiska ägare. På 1950-talet kom Mercedes-Benz med modellen 300 SL som hade begåvats med egenartade fågelvingsdörrar och därför kallades för Måsvingen. 1957 dök 300 SL upp i cabriolet-form, så kallad Roadster med vanliga dörrar och en topphastighet på 250 km/tim.

Den tillverkades i 1 858 exemplar och kostade på den tiden kring 100 000 kronor – som var mycket pengar. Just det här exemplaret var tidigare röd men fick ny grön färg när den senaste ägaren lackerade om bilen. Säljs med ursprungliga instruktionsböcker, verktyg och bagage.

1934 Packard Twelve Club Sedan

Foto: RM Sothebys
1934 Packard Twelve Club Sedan

Utropspris: 1,6–2 miljoner kronor. En fantastiskt vacker bil och en av Amerikas mest karakteristiska och respekterade modeller. En av de sammanlagt 435 bilar som byggdes under 1934. Det här anses som det kanske bästa fortfarande existerande exemplaret. Täckta original-reservdelar, dekorativa trådhjul, lyxiga inredningsdetaljer, specialbagage och bagageutrymme. Fick en komplett renovering 2012.

1964 Porsche 356 C 1600 C Coupe by Reutter

Foto: RM Sothebys
1964 Porsche 356 C 1600 C Coupe by Reutter

Utropspris: 865 000 – 1,1 miljoner kronor. Köpt av nuvarande ägaren i Kalifornien 1980, då bilen var i mindre bra skick. Men ägaren ville ha just en Porsche 356 C, köpte detta exemplaret och inledde en restaurering som pågick under 21 år.

Stora delar av bilen har bytts ut och men återställts ytterst noggrant. Alla viktiga komponenter tillverkades i en lokal maskinverkstad, plåt avlägsnades och lackerades i rätt färger. Ny fyrcylindrig motor lyftes in. Bilen är manuellt fyrväxlad med elektrisk taklucka bland annat.

1937 Mercedes-Benz 230 n Roadster

Foto: RM Sothebys
1937 Mercedes-Benz 230 n Roadster

Utropspris: 1,7–2,2 miljoner kronor. Färre än 30 exemplar byggdes i fabriken i Mannheim – under mindre än ett år, 1937. Det här är förmodligen ett av sex exemplar som finns kvar i hela världen. Den här bilen är den enda i USA och köptes av en amerikansk soldat som var stationerad i Tyskland.

Eftersom fabriken i Mannheim bombades och förstördes under kriget har dokumentationen av den här bilen varit svår. Men här finns ändå en originalritning och ett verifikationsbrev från Daimler-Chrysler. Den består rakt igenom av originaldelar. Återfanns på 1970-talet i ett garage i Michigan där ägaren hade parkerat den.