Bilägare avråds från åretrunt-däck

Av: 

Kristofer Gustafsson

Inga däck har egenskaper för svenska temperaturskillnader.
Inga däck har egenskaper för svenska temperaturskillnader.

Bilar

Åretrunt-däck är trafikfarliga.
Inget däck klarar våra svenska temperaturskillnader.
Så riskera inte trafiksäkerheten, uppmanar SFVF.

Med hösten följer intensiv marknadsföring av olika bildäck och bilägare uppmanas att använda så kallade helårs- eller åretrunt-däck.

Direkt vilseledande och trafikfarliga budskap anser Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

ANNONS EXTERN LÄNK

Billigare bilförsäkring? Vi hjälper dig att teckna en bättre bilförsäkring på 5 minuter!

Compricer

Omöjlig kombination

– Det finns inga däck som har egenskaper att klara av temperaturskillnader mellan minus 35 och plus 35 grader, säger Bo Ericsson, vd i Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och tillägger:

– Det finns naturliga skäl till att vi i Sverige har vinter- respektive sommardäck. Säsongsdäck med egenskaper att klara av antingen låga eller höga temperaturer med bibehållet väggrepp,

Rent skitsnack

Det som fått SFVF att reagera är det tyska företaget Delticom AG som i sin marknadsföring hävdar att ”bra helårsdäck kan vara ett riktigt alternativ till säsongsdäck” och det är ”ett framsteg för kunden att inte behöva införskaffa en andra uppsättning däck”.

– Vi ger inte mycket för företagets rekommendationer utan avråder från köp av de här däcken eftersom de riskerar säkerheten på våra vägar, säger Bo Ericsson.

Känt är sedan tidigare att slitaget av däck med vinteregenskaper ökar kraftigt och däcken tar fortare slut om man kör med dem på sommarväglag.

Gummiblandningen avgör

Sommardäck fungerar normalt bra ned till +5 grader men sedan försämras väggreppet kraftigt. Därför bör vinterhjul monteras vid lägre temperaturer även om det inte ligger snö på vägen för att bibehålla väggreppet.

Avgörande egenskap är gummiblandningen. Ju kallare det är desto härdigare mot kyla ska gummiblandningen vara för bra grepp. För bra livslängd och grepp vid varmare temperatur krävs gummiblandning som är härdigare mot värme.

Publisert:

LÄS VIDARE

Nytt test av sommardäck: Är dyrast men får underkänt

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Däck

Trafik

MER OM MIN BIL

Varning för köp av orkanskadade bilar

Razzia ska få bukt med däckfaran

Då måste du byta till sommardäck

Nytt test av sommardäck: Är dyrast men får underkänt

Sommardäckstest: Bästa däcken 2020

Stort test: Här är bästa vinterdäcken 2019

TEST: Bästa och sämsta sommardäcken

Årets sommardäckstest 2021 – bäst och sämst

TEST: Bästa och sämsta vinterdäcken 2020

TEST: Bästa & sämsta vinterdäcken 2021

Stort test: Här är bästa vinterdäcken 2018

Stort test: Här är värsta – och bästa vinterdäcken 2017

Larmet från Tesla-ägare: Går sönder

Collin: ”Gamla fina däckmärket sämst!”

Test: Missarna med Volvos nya elbil

Skattechock på Volvos ”folksuv”

Duell: Honda CR-V mot Toyota RAV4 – den bör du välja

Superguide: Så lyckas du med begagnatköpet

Laddhybrid-suven som du ska satsa på

4 suveräna suvar – så bra är nya Honda CR-V

Bästa beg-köpen när bränsleskatten höjs

TEST: 10 laddhybrider – så bra är de

Superduell: Tesla Model 3 mot Polestar 2

Stora vintertestet: 5 stadsjeepar – här är ”moraliska vinnaren”