Glidare med uperkrafter

MOTOR

Porsche 911 Turbo Cab 911 - taklös tysk med hiskelig prestanda

1 av 6

Porsche bygger inte cabversioner av sina bilar för att de är bättre sportbilar.

Nej, man bygger dem för att man vet hur man tjänar pengar.

Cabbar säljer, särskilt i Kalifornien och Dubai, där absolut bästa väghållning ligger betydligt längre ner på prioriteringslistan än utstrålning och glidaregenskaper.

Därför har Porsche skapat 911 Turbo Cabriolet.

Spontant känns kombinationen svansmotor, fyrhjulsdrift, cabriolet och hysterisk motorprestanda lite knäpp. Det är den också, taklöst åkande bedrivs bäst i lugnt tempo. Men vi ger ändå den hysteriskt snabba taklösa bilen en chans.

Hiskeliga fartresurser

Porsche har lyckats hålla nere viktökningen mot coupén till 70 kilo. Det är bra jobbat då man måste förstärka konstruktionen avsevärt på en öppen bil.

Toppfarten är hiskeliga 310 km/tim (med taket uppe). Vid provkörningen är Autobahn alltför trafikbelastad för att jag skulle kunna testa detta i praktiken. Men vid ett tillfälle med mindre trafik kommer jag upp i 253 km/tim med taket nere - och det gick fort upp dit.

Motorn är densamma som i coupén. Det betyder 480 hästar och 620 Nm. Väljer man till ”Sports Chrono Package Turbo” för 15 000 kronor fås förutom stoppur på instrumentpanelen även en sportknapp som ger 60 extra Nm i mellanregistret.

Och 680 Nm känns.

Bättre sång med taket uppe

Det trycker på ordentligt när man ger fullt. Med cabben nere frustar det rejält från avgaspiporna. Vackert låter det inte, turboflåset överröstar motorljudet och förstör upplevelsen. En vanlig 911 cab låter trevligare. Tur att det börjar regna, för med taket uppe isoleras avgasljudet ganska bra och den läckra Porsche-sången kommer fram.

Regnar ja, det öste ner mest hela provkörningsdagen och vädergudarna riktigt hånskrattade åt oss. I ösregn märker man dock fördelen med fyrhjulsdrift. De 305 mm breda bakdäcken släpper hastigt utan förvarning i vätan men framhjulen greppar tag och rätar upp bilen.

Framfarten går riktigt stabilt även i kritiska situationer.

Rikligt utrustad

När solen äntligen kommer åter kan vi fälla taket. Fällningen tar bara 20 sekunder och kan dessutom utföras i farter upp till 50 km/tim.

Standardutrustningen är mycket omfattande. Läderinredning, 19-tumsfälgar, navigator, stereo från Bose med 12 högtalare och bi-xenonlampor, däcktryckskoll med mera är grejer som annars lägger på minst 100 000 kronor hos en ”simpel” 911 Carrera Cabriolet.

Ett tillval som verkligen sätter prägel på bilen är Tiptronic S, den femstegade automatlådan.

Med Tiptronic S är bilen några tiondelar snabbare på sprinten 0-100 km/tim. Men tiondelar är inte allt. Lådan kan handväxlas med små vippor på ratten och man kommer lätt åt dem av misstag vid snabbt rattande.

Bromsar - för 90 000 kronor ...

Den stora nackdelen är dock att Tiptronic S tar bort all respons som motorn har. Motorn är en pärla med mycket liten kraftfördröjning men med automatlådan känns fördröjningen i stället oändlig. Synd när konkurrenterna har så mycket bättre automatlådor.

Bilen kan beställas med keramiska bromsar, en delikatess. Dessa är 50 procent lättare än stålbromsar men gör även plånboken lättare - 90 000 kronor lättare. Men ska man köra på bana är det keramiska bromsar man ska ha, de håller för en hel dags hårdkörning utan att ta stryk.

911 Turbo Cab är en supersnabb och kompetent öppen bil. Men det som överraskar mest positivt är komforten. Det här är en superbil och en superglidare.

Fredrik Pettersson

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar