Konkurrenten: ”Får tacka Volvo för S90”

MOTOR

Mercedes ser positivt på Volvos S90-lansering

1 av 19

Nya S90 är Volvos nya premiumutmanare.

Men nyheten är inget som skrämmer de etablerade tyskarna – snarare ser de positivt på modellanseringen.

– Vi kanske ska tacka Volvo istället, säger Fredrik Wahrolen, presschef på Mercedes-Benz.

I år är det ett viktigt år för Volvo. Det blir första helåret som XC90 är i produktion och det är ny som S/V90 kommer ut på marknaden.

Och bilarna är efterlängtade. I Sverige får vi äntligen en ersättare till gamla S80/V70 från Ford-eran – men internationellt så kommer Volvo att på riktigt ha en utmanare i kampen om lyxiblsköparna.

Nya S90 ska tampas med lika nya Mercedes E-Klass, men får man tro det tyska märkets svenska presschef – så är det färska Volvoinslaget snarare positivt.

– I och med S90 så har många fler fått upp ögonen för sedaner, och det är inget negativt för oss. Visst de kanske tar några kunder av oss, men vi kommer säkerligen kunna ta kunder av dem, säger Fredrik Wahrolen, presschef för märket.

Stort intresse för E-Klassen

Mercedes E-Klass är enligt många sinnebilden av vad en stor, lite lyxigare sedan ska vara – och den nya generationen befäster verkligen den bilden. Vid vår första provkörning visade bilen att det kommer krävas mycket för att kunna armbågas om kunderna. Och intresset frö bilen är stort.

– Det har redan bokats flera hundra bilar. VI kommunicerar aldrig försäljningssiffror eller mål, vi har aldrig varit med om att intresset varit så stort förut. Mercedes har ett väldigt positivt momentum i Sverige just nu, säger Fredrik Wahrolen.

Så hur står bilarna mot varandra?

Tittar vi på de bilar som är de troliga storsäljarna är det Mercedes E220d mot Volvo S90 D4.

Prestandamässigt är det tyska alternativet något effektstarkare (+4 hk), däremot är det stor skillnad när det kommer till accelerationen (0-100 km/h på 7,3 sek för E220d jämfört med 8,2 sek för S90)  och den officiella förbrukningen är även den bättre (0,39 jämfört med 0,44 liter/mil).

Mercedesen är något kortare och smalare än Volvon, däremot är den högre och har ett större bagageutrymme. En sak som även skiljer bilarna åt är att den göteborgsbyggda premiumvagnen är framhjulsdriven, medan det är bakhjulsdrift som gäller för E-Klassen

Tysk kvalitet kostar

E-Klassen har ett ”kampanjpris” som innebär att privatkunder kan köpa bilen i välutrustade utförandet SE Edition för 375 900 kronor (354 900 kr för tjänstebilsförare). För de pengarna får man antingen en E200 eller dieselversionen E220d. I Volvos fall får man en S90 D4 Kinect för 329 000 kronor, men det innebär en enklare standard än i den tyska vagnen.

I början av april är premiären ute hos återförsäljarna av E200/E220d, i juni kommer en version med diesel V6:a och i september lanseras E300/E400 samt laddhybriden E350e.

– Det kommer att komma otroligt många motoralternativ och även många olika versioner med 4Matic. Bland annat så kommer E200/E220d med 4Matic mot slutet av året, säger Fredrik Wahrolen.

 ■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar