Höjd skatt på stadsjeepar

MOTOR

Nu ska det bli ännu dyrare att köra törstiga bilar

Att köpa en stadsjeep kan bli en dyr affär.

Regeringen vill höja skatten för jeeparna, eftersom de släpper ut mer koldioxid än vanliga personbilar.

Det är ett bra första steg, anser Aftonbladets bilexpert Robert Collin, men tror att det krävs en attitydförändring till stadsjeeparna.

Från och med den 1 oktober nästa år blir det dyrare att äga en bensinslukande stadsjeep. Regeringen vill ändra fordonsskatten, så att den beräknas efter hur mycket koldioxid som bilen släpper ut.

En stadsjeep har större luftmotstånd och högre vikt än en vanlig personbil. Den är oftast också fyrhjulsdriven. Detta i kombination gör att de kräver mer bränsle.

Dyrt köra gammalt

Enligt regeringens förslag ska det också bli dyrare att köra en gammal miljöbov till bil. För bilar av årsmodell 1988, eller äldre, höjs skatten generellt med 30 procent.

Även dieseln ska bli dyrare. I ett första steg ska skatten höjas med 50 öre per liter, och sedan ska ägarna av dieselbilar betala ett miljö- och bränsletillägg.

I det långa loppet vill regeringen att skatten på bensin och diesel ska vara likvärdig. Det betyder att dieselskatten på lång sikt ska höjas med 2,22 kronor per liter, enligt förslaget.

Vill gå längre

Detta är mycket bra, tycker Naturvårdsverket. Men på verket finns önskemålet att regeringen gick längre i sitt förslag, speciellt i fråga om stadsjeeparna.

– Det skulle kunna bli mellan två- och fyra tusen kronor dyrare. Vi måste bryta trenden med att de ökar, säger Tom Hedlund på Naturvårdsverket till SR:s Ekot.

Rätt väg, säger bilexperten

– Det är mycket bra, säger Aftonbladets bilreporter Robert Collin om förslaget.

Han tror att en skatteförändring kan vara startskottet för en ändrad inställning till de populära stadsjeeparna.

– Men den stora förändringen kommer först den dagen det blir politiskt inkorrekt att köra en sådan bil, säger han. Till nittio procent handlar stadsjeeparna om prestige, och tio procent är mysfaktor.

När föraren sitter i stadsjeepen sitter han eller hon högre upp, känner sig tryggare, ser bättre.

– Man känner sig som kung på vägen, säger Robert Collin.

Nu är regeringens förslag ute på remiss.

Läs också:

Karin Klarström

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar