Kan tvingas böta 319 000 – per bil

Av: 

Felix Björklund

Matthias Müller

VW kommer inte överens med amerikanska miljömyndigheter hur ”fuskbilarna” ska fixas

VW-koncernen kommer inte överens hur de ska fixa sina ”fuskbilar” med de amerikanska miljömyndigheterna.

Nu kan de tvingas böta 37 500 dollar per bil, motsvarande 319 000 kronor.

Det rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på FacebookHar du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla här

”Dieselskandalen” är långt ifrån över och den 14 januari är det deadline för Volkswagenkoncernen.

Då måste tyska biljätten redovisa hur de tänker fixa de manipulerade dieselbilarna för myndigheterna U.S. Environmental Protection Authority samt Californian Air Resources Board.

Men biljätten har svårt att komma överens med myndigheterna, det rapporterar Reuters.

Flera möten

Enligt nyhetsbyråns källa så brinner det i knutarna och bilkoncernen ska i veckan hålla flera möten – och VW hoppas fortfarande att man ska klara av deadline. Exakt vilken typ av lösning det gäller är okänt, i Europa har man klarat sig med mjukvaruuppdateringar samt en liten mekanisk förändring.
Reuters uppgifter sätter dock fingret på en sak, koncernen har svårt att vinna tillbaka förtroende trots att det nu gått fyra månader sedan utsläppsskandalen blev ett faktum.

Att myndigheterna har hetsjakt på VW blev tydligt i måndags då amerikanska justitiedepartementet lämnade in en stämningsansökan på upp till 48 miljarder dollar – detta för att koncernen ska ha brutit mot flera miljölagar.

37 500 dollar per bil

Enligt Reuters, som gått igenom stämningen, kan VW i teorin behöva betala 37 500 dollar per fordon samt 3 750 dollar per ”fuskenhet” samt ytterligare 37 500 för varje dag som fuskbilarna rullat med felaktigt utsläpp  – men sannolikt kommer staten och VW att göra upp om ett betydligt mycket lägre belopp.

Matthias Müller, VW-koncernens nya chef, har sagt att företaget ska göra en helomvändning och har redan presenterat en ny framtidsstrategi. I den har elektrifieringen än större del än tidigare – och man ska inte längre jaga efter att bli världens största biltillverkare.

VW är dock än så länge fast i att de måste hitta en lösning på problemet med att närmare 600 000 bilar i USA släpper ut för mycket kväveoxider. Nästa vecka får vi reda på om de lyckats.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ANNONS EXTERN LÄNK

Se över dina möjligheter till ett billån: Ansök om upp till 600 000 kr utan säkerhet genom Lendo.

Lendo

Publisert:

LÄS VIDARE

Lista: Så mycket sämre blev din Volkswagen-bil – här är testresultaten

ÄMNEN I ARTIKELN

Matthias Müller

Volkswagen

Bilar

MER OM MIN BIL

EU kravet på VW: Alla detaljer inom 10 dagar

Efter skandalen – VW fimpar dieseln

Källa: VW ska köpa tillbaka fuskbilarna

Efter fusket: VW kan få ”samhällstjänst”

Officiellt: Volkswagen lanserar nytt ”märke”

”Bara VW som fuskat”

VW nya taktik – ska lansera 30 elbilar

Audi gör en pudel – erkänner fusket

Volkswagen stäms för falsk marknadsföring

Rapport: Fiat misstänks ha fuskat med siffrorna

Geely lanserar budget- märke med Volvo-teknik

VW visar: Så ska fuskbilarna fixas

Utspelet: Om Tesla lyckas – kopierar vi

Mitsubishi erkänner – fuskade med siffrorna

Se bilen som ska rädda VW:s rykte

BMW ändrar fokus ska satsa på eldrift

Nu ska Tesla få ”Volvo-interiör”

Audi bekräftar A9 – en ny ’Tesla-dödare’

Volvo bygger ny ”Knight Rider-bil”

Ferrari bryter löftet – kan släppa 'budgetbil'

Rapport: VW dödar super-Golfen R400

Topplistan visar: Rekord för Volvo

Efter skandalen – så ska EU ta kontrollen

Så ska VW fixa fuskmotorerna