Påkostad och törstig hybridbil

Av: Robert Collin

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 3 | Foto: LEXUS
Basmodellen är väl utrustad – den har två elmotorer som sätter in vid full gas.

BUDAPEST. Hybrid är modeordet i miljödebatten och hybrider får 40 procent rabatt på förmånsvärdet.

Det är den allra högsta miljörabatten.

Men hur miljövänliga är egentligen hybriderna?

Vi har testat nya stadsjeepen Lexus RX 450h.

Nya Lexushybriden är tio procent starkare men 23 procent snålare än föregångaren. Säger tillverkaren. Men den drar närmare 0,9 liter milen vid normal fullt laglydig landsvägskörning under det första testet i Ungern. Och kommer ner till 0,8 om man tar det lugnt. Men hela 1,8 inne i stan, och det är den största avvikelsen mot broschyren där det står 0,66. I verkligheten är hybridbilarna alltså inte alls så bra som det påstås.

Lexus RX 450h har en bensindriven V6 på 259 hk och två elmotorer. En på 167 hk sitter fram och driver på framhjulen, en på 68 hk sitter bak och driver vid behov på bakhjulen.

Vid fullgas hjälps alla tre motorerna åt.

Väl utrustad

Vid normal körning kör man mest på bensinmotorn, som då även laddar batterierna och vid mycket försiktig körning, under 40 km/tim, kan det hända att man enbart kör på el.

Är batterierna fulladdade och man trycker in en speciell elknapp kan man köra strax under 40 km/tim i tre km på enbart el.

Onödig elknapp

Men varför man ska göra det har jag ingen aning om. Elknappen känns mest som en imageförstärkande gimmick helt utan egentligt värde för miljön.

Själva bilen har blivit lite bredare och rymligare. Baksätet är skjutbart och har ställbart ryggstöd. Bagaget är rymligt.

Allt känns påkostat utan att skrika lyx. Men utan det där sista som Audi alltid lyckas med.

Basmodellen är väl utrustad, men det går att fylla på med hur mycket som helst. Från 573 000 kr som är baspriset till 745 000 med allt, om man vill uttrycka det så.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN