Fem av sex blev lurade vid bilköp

MOTOR

Ofta har bilen gått tusentals mil mer än vad mätaren visar

Foto: Många bilhandlare ändrar mätarställningen i bilen innan de säljer den. Detta är vanligast bland lyxbilar såsom Mercedes och BMW. Personen på bilden har inget med artikeln att göra.

Hur många mil har din nyköpta begagnade bil gått?

Risken är att den gått många tusen fler än mätarställningen visade när du köpte den. Det avslöjar TV3-programmet Insider ikväll.

Aftonbladets Robert Collin vet hur du ska undvika att bli lurad på tiotusentals kronor.

Handeln med begagnade bilar omsätter miljarder varje år. Bilhandlarna har många knep för att få upp priset på bilarna.

Ny lack och smörjning är några sätt att snygga upp en begagnad bil.

Men det är genom att ändra mätarställningen och få det att se ut som om bilen gått mycket färre antal mil än den gjort i verkligheten som säljaren kan tjäna de grova pengarna.

I fem av sex begagnade bilar som Insider har undersökt var mätarställningen manipulerad.

Olagligt

Och trots att det är olagligt att sälja en bil med manipulerad mätarställning är det ett mycket vanligt sätt att lura kunden. Det visar TV 3:s program Insider i kväll på torsdagen.

- Det kan betyda en prisskillnad på 30 000 till 40 000 kronor på en vanlig Volvo, säger Robert Aschberg, programledare, till aftonbladet.se.

Drabbar lyxbilar

- Det finns fyra, fem företag, alltså inte bilhandlare, i Stockholmsområdet som ställer tillbaka mätaren. Det är inte olagligt, däremot är det olagligt att sälja en bil med manipulerad mätarställning.

Aftonbladets bilreporter Robert Collin vet vad du ska vara vaksam på.

- Det här drabbar fina bilar, lyxutrustade. Att skruva tillbaka mätarställningen blev en stor grej när vi började importera tyska bilar. Det handlar om BMW, Merca och Audi, såna bilar, säger han till aftonbladet.se.

- En tysk bil som gått 20 000 mil ser nämligen ut som en svensk som gått 10 000. Den har ju inte rullat i salt och snö utan mest gått på autobahn.

Skumma pedaler

- Man kan inte bara genom att se på mätarställningen se om den är skruvad. Men det finns några ledtrådar.

Med varje bil ska följa en servicebok. Varje gång bilen får service får den stämplar och man skriver i hur många mil den gått.

- Om det inte finns någon bok är det en varningsklocka. Eller om boken ser väldigt ny och fin ut.

Om bilen bytt ägare flera gånger under kort tid finns det också anledning att vara misstänksam.

- Ja, om den bytt ägare två tre gånger de senaste veckorna kan det vara ett sätt att försvåra efterforskningar om den.

Ett ltet listigt trick är att kolla gas- och bromspedal.

- Är gummit på pedalerna ovanligt slitet i förhållande till hur många mil mätarställningen visar till exempel, så är det en varning. Alternativt om gummit är alldeles nytt, det är mycket skumt.

Varningsklockor

När man köper en svensk bil är det lättare att kolla. Då vänder man sig till bilprovningen, där registrerar man milen, säger Robert Collin.

Även tyska bilars historia kan man kolla - i Tyskland, vilket är lite mer komplicerat.

Den som köper en billig liten Fiat, körd av samma ägare behöver inte oroa sig, enligt Robert Collin.

- Det är när du hittar en snygg tysk bil hos en bilhandlare med kontoret på fickan som alla varningsklockor ska ringa.

Så undviker du att bli lurad

Robert Collin: Varningsklockorna ska ringa om...

Simone Söderhjelm

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar