Biljägarens dröm – ”fynd” för 14 miljoner

Av: Anna Björe/TT

Publicerad:
Uppdaterad:
Daniel Lindell hade en sådan här Jaguar MK2 som vardagsbil för ett antal år sedan, men det var med en E-type bilintresset föddes.
Foto: Anna Björe
Daniel Lindell hade en sådan här Jaguar MK2 som vardagsbil för ett antal år sedan, men det var med en E-type bilintresset föddes.

Tidigare hade han en verkstad för veteranbilar.

Numera letar han efter bilar åt samlare i hela Europa.

För Daniel Lindell kan en rostig rishög i en lada vara en guldklimp.

Priserna på samlarbilar har fallit något i samband med coronapandemin, men det påverkar inte Daniel Lindell nämnvärt. Han ser sitt jobb som ett intresse som han kan leva av, men han har inga krav att förmedla ett visst antal bilar per månad till köpare.

Ibland kan det dröja flera år innan en bilaffär blir av. Köparen finns, men ingen hugad säljare. En attraktiv bil kan en ägare ha svårt att skiljas ifrån, oavsett pris.

Åkte som barn

För Daniel själv är det här inget konstigt. Han tycker om bilar – mycket. Alltsammans började när han åkte med sin farbrors Jaguar E-type som åtta-nioåring.

Foto: Robin Haldert/TT
En Jaguar E-Type från 1965.

Det har hjälpt honom i jobbet på mer än ett sätt.

– Jag nördade in på den och långt senare var jag inblandad i en försäljning av en dyr E-type som skulle vara i originalskick. Men jag kunde se att motornumret var stämplat av en högerhänt person, inte en vänsterhänt som på originalet. Motorn var alltså bytt och bilen inte värd lika mycket som säljaren trodde.

Foto: Sergey Kohl/Shutterstock
Särskilt orange och gröna 1970- och 1980-talsbilar av olika märken och modeller vill bilsamlarna ha.

Daniel har stenkoll på vad köparna vill ha och var rätt bilar finns. Kvalitet är viktigt, inte kvantitet. Han får provision av köparna och han letar bilar i hela Skandinavien.

Foto: Daniel Lindell
Givet samlarobjekt: En Alfa Romeo 2600 Spider från 1964.

– Förut hade jag en verkstad för veteranbilar, men när ett holländskt företag bad mig leta reda på en särskild bil kom jag in i biljägarbranschen. Det är sex år sedan nu.

Genom årens lopp har Daniel gjort många fynd. Till exempel hittade han en BMW 327 från 1939 med alla originalhandlingar i en lada på Värmdö. Där hade den stått sedan 1952. Han sålde den senare vidare till Tyskland.

Foto: Daniel Lindell
En BMW 327 från 1939 hittade Daniel i en lada.

Inga annonser

Utannonserade bilar undviker både Daniel och hans kolleger. Den som köper ett renoveringsobjekt som den sedan lägger tid och pengar på att göra i ordning vill inte att köpare i nästa led ska veta vad bilen har kostat i inköp. Det är annars lätt att ta reda på om bilen, och registreringsnumret, har synts i en annons.

Foto: Mark Lennihan/AP/TT
En handgjord Lamborghini Countach – här en modell från 1987 – är en dyrgrip i samlarkretsar.

– Då blir det inget bra förhandlingsläge när bilen ska säljas, säger Daniel.

För egen del kör han en VW Tiguan numera. Han har redan kört de flesta superbilar som finns och ägt många fina bilar. Han hade bland annat en Jaguar MK2 som vardagsbil. När han köpte dubbdäck var det många på däckfirman som var förvånade.

Vilka trender gäller nu?

– ”Affordable classics” – samlarbilar för under 250 000 kronor. 1970- och 1980-talsbilar inte minst. Exempelvis en orange BMW 2002, ”tvålkopp”, den är eftertraktad.

Pojkdrömmarna styr och de som köper nu var unga för femtio år sedan. Därför är inte de lite äldre bilarna lika mycket i ropet för närvarande.

Publicerad:

LÄS VIDARE