Bilar

Ingen bensinbil får nya miljöstatusen

Regeringens förslag drabbar miljöbilar som ligger på gränsen

Foto: Miljöklassade bilar som släpper ut 119 gram koldioxid per kilometer, och alltså just klarar miljögränsen, drabbas av nya förslaget. Som exempelvis nyss lanserade Toyota Avensis. Även Audi och Volvo drabbas. Foto: LASSE ALLARD

Regeringen föreslår att kraven för att klassas som miljöbil ska skärpas kraftigt nästa år. Enligt Gröna Bilister kommer bara sex dieselmodeller och inte en enda bensinmodell klara de nya kraven.

I dag klassas bilar som släpper ut mindre än 120 gram koldioxid per kilometer som miljöbilar. Det betyder att de slipper fordonsskatt i fem år. Till miljöbilsbegreppet har kommunerna även kopplat förmåner som billigare parkering.

Att begreppet miljöbil är ett bra försäljningsargument kan ingen ha missat som ögnat igenom bilannonserna. Idag är runt 40 procent av all nya bilar som säljs miljöbilar.

I regeringens vårbudget föreslås därför en helt ny fordonsbeskattning baserad på bilarnas tjänstevikt. Till grund ligger EU:s direktiv till biltillverkarna om att minska bilmodellernas klimatpåverkan genom lägre utsläpp av koldioxid.

– Ambitionen är att en betydligt lägre andel, kanske tio procent, ska vara miljöbilar, säger Jan Larsson på Finansdepartementet.

Systemet bygger på att tyngre bilar får släppa ut mer CO2 än lättare bilar enligt en lutande kurva som tar hänsyn till vikten. Skälet är att uppmuntra utveckling av klimatsmartare bilar i alla storleksklasser.

En bil som väger 1372 kilo, den genomsnittliga tjänstevikten för nya personbilar inom EU, får max släppa 95 gram CO2/km. En bil som väger 2 500 kilo får släppa ut 147 gram CO2/km. Den lutande viktkurvan har plankats från EU:s direktiv till biltillverkarna om minskade koldioxidutsläpp åren 2012-2015. Kraven kommer troligen skärpas ytterligare till 2016 och 2019.

Hårda krav

En märklig effekt av relateringen till vikt, är att syskon-modellerna Skoda Fabia och Volkswagen Polo – båda med 1,2 liters turbodieslar – hamnar på olika sidor av gränsen. Den lättare och mer tekniskt avancerade Polo missar miljöbilsgränsen, medan den tyngre Fabia med mindre lättviktsmaterial kvalar in och blir skattebefriad i fem år.

I och med att viktfaktorn stannar på 0,0457 x tjänstevikt kompenseras dock inte tyngre bilar fullt ut. Kraven blir därför så hårda att endast ett fåtal fossildrivna bilmodeller klarar dem. 95 gram innebär för en bensinbil med genomsnittlig tjänstevikt en bränsleförbrukning vid blandad körning på cirka 0,41 liter per mil. En dieselbil får dra max cirka 0,36 liter mil. Jämför med de drygt 0,50 respektive drygt 0,45 liter som de nuvarande kraven tillåter.

Däremot kommer flera större etanolbilar klara de nya kraven. Visserligen minskar rabatten om hur mycket flexifuelmodellerna får släppa ut från 218 till 55 gram CO2/km. Skälet till att etanol-bilarna får släppa ut mer är att de anses ha en mindre klimatpåverkan – när de körs på etanol.

”Tar branschen på sängen”

Enligt Gröna Bilister kommer ett tiotal E85-modeller förbli miljöbilar efter årsskiftet. När det gäller tjänstebilar har regeringen dock gått en annan väg och tagit bort etanol­bilarnas rabatt på förmånsvärdet.

– Det här tar branschen på sängen. Många både uppköpare och biltillverkare hade räknat bort etanolbilen inför framtiden. Nu visar det sig att den blir fortsatt gynnad i skattesystemet, säger Ronny Svensson på tjänstebilsföretaget Ynnor.

De som redan har eller köper en miljöbil före årsskiftet enligt den nuvarande definitionen kan sova lugnt. Skattebefrielsen följer bilen och gäller i fem år oavsett de nya bestämmelserna.

Införs de nya kraven väntar sig bilbranschen därför en köprush på bilmodeller som tappar sin status som miljöbilar vid årsskiftet.

Nu väntar förhandlingar mellan regeringspartierna om de nya reglerna. Beslut väntas i september. Först ska dock förslaget granskas av lagrådet.

– Det här är ett tjänstemannaförslag baserat på EU:s CO2-direktiv. Allt möjligt kan hända när partierna sätter sig ner och förhandlar, säger Jan Larsson.

Satsa på el

Vill man gardera sig mot politiska kast i frågan kan ett bra tips vara att satsa på eldrift. Kraven på elbilar och hybridbilar är oförändrade. Tanken är att hybrider, laddhybrider och renodlade elbilar ska gynnas eftersom de är energieffektiva och leder bort från en bilpark som kan köras på fossila bränslen.

En effekt av den principen är att den kommande hybridsuven från Bentley med en vikt på 2,5 ton och utsläpp på 130 gram/CO2 per km kvalar in som miljöbil.

Ronny Svensson tror att miljöbilen är på väg att spela ut sin roll.

– De stora företagen som är trendsättare kommer att titta på hur man gör i resten av Europa. Där har man 130 gram som max och då får vi det som en ny miljödefinition för förmånsbilar.

Det betyder faktiskt en CO2-höjning när de bilar som köpts in i år och i fjol ska bytas in.

– De som kommer att köpa miljöbilar är offentlig sektor som har en lagstiftning som styr dem och deras underleverantörer som har kravet i upphandlingen.

Ulf Laveborg

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar