VW:s pudel: ”Vi vet att vi svikit”

Av: Felix Björklund

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 3

En pudel på bästa reklamplats.

I en rikstäckande kampanj går Volkswagen ut och ber om ursäkt för sitt utsläppsfusk.

­– I det här fallet handlar det om att vi vet att vi svikit ett förtroende, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på VW.

Det är nu en månad sedan skandalen med manipulerade motorer och manipulerade utsläppsvärden slog ner som en bomb. Efter förödelsen försöker nu Volkswagen att börja bygga upp nytt förtroendekapital.

I en stor rikstäckande kampanj går företaget ut och ber sina kunder om ursäkt för fusket. I annonsen står det:

”Vi vill reparera något som gått sönder: Ditt förtroende för oss. Vi har gjort ett stort misstag. Under 60 års tid har vi betraktats som pålitliga. När du köpte din bil litade du på oss. Men vi svek det förtroendet.”

Ursäkt på bekostnad av reklam

– Vi vill visa att vi har en stor medvetenhet kring det här. Att vi är transparenta och att vi nu når en bredare publik. Kampanjen går i print och online och är i grunden en internationell annons som vi tyckte var viktig att göra även här. Vi valde att ersätta redan planerat utrymme med den här kampanjen, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på VW till Aftonbladet Bil.

Ni skriver att ni svikit ett förtroende. Hur ska ni återupprätta det?

– Förtroendefrågan är att vi nu, i ord och handling, ska rätta till det som har blivit fel. Vi har även varit tydliga med att de bilar vi har i dag inte omfattas av problemet.

Hur ligger ni till i tid, när kommer de första bilarna att åtgärdas?

– Jag kan inte svara på det just nu. Vår organisation är redo att ta hand om och rätta till felet. Men vi måste få reda på exakt vad som ska rättas till. Vi väntar på lösningen och på godkännande från myndigheter, säger Marcus Thomasfolk.

Hur har reaktionerna från drabbade kunder varit hittills?

– Det är blandade reaktioner, en del är upprörda och många vill få reda på allt så fort som möjligt. Från vårt håll är det framförallt viktigt att det blir rätt information från början som går ut.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Publicerad:

MER OM MIN BIL