Spionbilderna på nya kombin

MOTOR

Här testas 9-3-modellen som ska lyfta Saab

1 av 4 | Foto: NY FRONT - OCH HEMLIG BAK Med bakpartiet täckt av plast testas den nya Saab 9-3 kombi på vintervägarna i Vidsel. Sannolikt har fronten lämnats omaskerad för att testa den nya modellens aerodynamiska egenskaper. Då dök bilspionen upp

Äntligen närmar det sig för Saab 9-3 kombi.

Premiärvisning om en månad, produktionsstart i maj och säljstart i augusti.

Men redan i dag kan Aftonbladet visa de allra första spionbilderna som bland annat avslöjar en ny front.

Saab testar sina prototyper på en inhägnad bana i Vidsel på vägen mellan Luleå och Jokkmokk.

Det är en flera kilometer lång landbana med höga staket runtom för att stoppa bilspionerna.

Men ibland måste testbilarna ut på allmän väg för att köra i mer normala omständigheter. Oftast görs det nattetid men i går tog Saabs testförare chansen att köra lite i dagsljus också.

Unika bilder

Just då kom bilspionen och det är hans unika bilder Aftonbladet visar i dag.

Trots att det är så kort tid kvar till presentationen vid bilsalongen i Genève den sista februari fortsätter hemlighetsmakeriet och bilen är kraftigt kamouflerad.

Testar nya fronten

Bakpartiets slutliga utseende skyddas av popnitade plåtpartier och bakljusen som blir mycket karaktäristiska är dolda och ersatta av provisoriska baklyktor från en släpkärra.

Framtill är bilen däremot knappt kamouflerad, sannolikt för att man vill göra de sista vintertesterna för att se hur aerodynamiken fungerar med den nya fronten, som även kommer på vanliga 9-3 sedan.

Det är förre designchefen Michael Mauer som "skruvat till" grill och lyktor för att ge bilen mer Saabtypisk karaktär.

En liknande omgörning kommer senare även på den större modellen 9-5.

Säker succé

Att den nya Saab-kombin blir en försäljningssuccé i Sverige är helt säkert. Svenskarna köper traditionellt fler kombibilar än fyradörrars sedaner och den större 9-5 kombi har varit Saabs mest sålda bil i Sverige i många år.

Räkna med att 9-3 kombi tar över den rollen i höst och räkna även med att nykomligen kommer att ta kunder som annars hade valt den större modellen.

Formgivningen försöker medvetet ta ner bilens format och göra den lik en sportkombi av samma typ som BMW och Audi, men bilen är större än man kan tro. Ändå ser den nätt ut.

Räkna med ett prispåslag på runt 10000 kronor jämfört med vanliga 9-3 när 9-3 kombi står i bilhallen i augusti.

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar