Nya tekniken – som ska undvika olyckor

Av: Daniel Söderbäck

Publicerad:
Uppdaterad:

Så ska Volvos nya bilar känna igen kängurus: ”Bara i början av som är möjligt”

1 av 3 | Foto: VOLVO CARS

En Volvo som känner igen kängurus.

Nu utvecklar svenska tillverkaren teknik som ska undvika kollisioner med pungdjuren ”down under”.

–  Vi är bara i början av vad som är möjligt, säger Volvo Cars säkerhetsingenjör Martin Magnusson.

I Sverige har Volvo Cars gjort undersökningar för att ta fram en teknologi för att i största möjliga mån undvika kollisioner med älgar, rådjur och kor.

Men det är inte bara svenskt vilt som Volvo har i siktet. Nu ska den svenska biljätten utforma en teknik för att minska antalet olyckor där kängurus är inblandade på australiensiska vägar.

Varje år sker 20 000 olyckor med kängurus och det kostar landet 75 miljoner dollar i försäkringskostnader, motsvarande 638 miljoner kronor. Den mänskliga kostnaden i form av allvarliga skador och dödsfall är inte mätbar, enligt ett pressmeddelande från Volvo Cars.

”Bara i början”

Just nu finns Volvos säkerhetsteam utanför Canberra för att studera djuren. Datan som samlas in ska vara grunden för utvecklingen av den första systemet som ska upptäcka kängurus och undvika kollisioner.

Hur ska då tekniken fungera?

En sensor med radar ska sitta i bilens grill som scannar av vägen på rörliga objekt. En kamera, placerad i vindrutan jobbar parallellt med sensorn för att hjälpa datorn att registrera vilket håll djuren, eller objekten rör sig.

När en kollision är förestående slår systemet automatiskt på bilens bromsar. Det tar 0,05 sekunder för systemet att reagera, mot den mänskliga reaktionen som ligger på 1,2 sekunder.

– Vi är bara i början av vad som är möjligt, säger Volvo Cars säkerhetsingenjör Martin Magnusson.

Ska varna föraren

– Medan Volvo Cars fotgängar-teknik är utvecklad för stadskörning, så kommer denna att fokusera på situationer på motorvägar. Kängurur är mycket oförutsägbara djur och svåra att undvika, men vi är övertygade om att vi kan förbättra vår teknik för att upptäcka dem och undvika kollisioner, fortsätter han.

Trots den kommande tekniken slår Martin Magnusson fast vikten av att fortfarande vara alert som bilförare, trots assistansen som den nya tekniken ska ge.

– Denna typ av teknik ska inte ta bort ansvaret från föraren. Om föraren inte är uppmärksam kommer bilen varna föraren och så småningom ingripa med en hård inbromsning.

När tekniken ska bli verklighet avslöjar inte Volvo.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN