"Miljöbilarna kan vara dödsfällor

Krocktester | Bilar

Småbilarna har för dåligt skydd

En strid ström av nya, lätta miljöbilar väller ut på marknaden.

Anledningen är givetvis den ekonomiska morot som politikerna gett oss.

Tillverkarna vädrar morgonluft och vill givetvis tjäna en hacka på miljöboomen.

Och visst är det bra att vi väljer miljövänligare bilar – men se upp!

En Citroën C1 krocktestas av Euro Ncap, som testar bilen mot en bil i samma storlek. Men skulle en Citroën C1 möta en större bil skulle C1:an sannolikt inte klara krocken särskilt bra.
En Citroën C1 krocktestas av Euro Ncap, som testar bilen mot en bil i samma storlek. Men skulle en Citroën C1 möta en större bil skulle C1:an sannolikt inte klara krocken särskilt bra.

Biltillverkarna har börjat tumma på säkerheten för miljöns skull.

Det handlar om lätta bilar som säljs utan antisladd.

I vår tunga svenska vagnpark får de lätta bilarna en tuff match vid en krock.

– Köp inte en bil under 1?000 kilo, den förlorar en Euro Ncap-stjärna i praktiken på grund av sin låga vikt, säger Claes Tingvall, ordförande för Euro Ncap.

Saknar antisladdsystem

I Sverige finns en tyst överenskommelse om att erbjuda antisladd som standard.

Det gör inte Citroën, Peugeot eller Kia på sina miljöbilar C1, 107 och Piccanto.

Även populära Toyota Aygo saknar antisladd, men det blir standard i juni (efter prishöjning).

Claes Tingvall är bekymrad och besviken över utvecklingen.

– Ändrar sig inte tillverkarna får vi väl ta till lagstiftning, säger Tingvall till Auto Motor & Sport.

Han välkomnar också en debatt om miljöbilars säkerhet.

Martin Ström

ANNONS

Sänk din månadskostnad och samla dina lån med Lendo!

Extern länk från Lendo

Ansök här!

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Krocktester | Bilar

ÄMNEN I ARTIKELN

Krocktester | Bilar

Bilar

MER OM MIN BIL

Uselt krockbetyg för nya pickuper

Stor risk i liten bil

Toyota sågas av Euro NCAP

Citroën C5 ett bra budgetköp

Suzuki Splash kommer till stan

Testet visar: De här bilarna är livsfarliga

Bilarna som är farligast i en krock

Tyskt prestigemärke får beröm i test

Full pott i Euro NCAP

Dacia Logan, Chevrolet Matiz och Kia Picanto

Krocktest tar död på småbilars säkerhetsmyt

Mijöbilar

Dacia Logan MCV har dålig krocksäkerhet

Nya Volvo V40 - säkrast någonsin

Vilken är den mest trafiksäkra bilen på våra vägar?

Lilla Astra lockar

Chocken – fick lägsta betyget i krocktesten

”Nu är vi klassbäst på komfort”

Dubbdäck räddar fler liv än odubbade

Gröna lyxlirare - ett rent nöje

Det knarrande glastaket kan man gott skippa

Lista: säkraste bilarna under 2014

Bäst i test: Nya XC90 säkraste bilen i världen

Toyota och Volvo i jättegräl