"Miljöbilarna kan vara dödsfällor

Småbilarna har för dåligt skydd

En strid ström av nya, lätta miljöbilar väller ut på marknaden.

Anledningen är givetvis den ekonomiska morot som politikerna gett oss.

Tillverkarna vädrar morgonluft och vill givetvis tjäna en hacka på miljöboomen.

Och visst är det bra att vi väljer miljövänligare bilar – men se upp!

Foto: EURO NCAP
En Citroën C1 krocktestas av Euro Ncap, som testar bilen mot en bil i samma storlek. Men skulle en Citroën C1 möta en större bil skulle C1:an sannolikt inte klara krocken särskilt bra.

Biltillverkarna har börjat tumma på säkerheten för miljöns skull.

Det handlar om lätta bilar som säljs utan antisladd.

I vår tunga svenska vagnpark får de lätta bilarna en tuff match vid en krock.

– Köp inte en bil under 1?000 kilo, den förlorar en Euro Ncap-stjärna i praktiken på grund av sin låga vikt, säger Claes Tingvall, ordförande för Euro Ncap.

Saknar antisladdsystem

I Sverige finns en tyst överenskommelse om att erbjuda antisladd som standard.

Det gör inte Citroën, Peugeot eller Kia på sina miljöbilar C1, 107 och Piccanto.

Även populära Toyota Aygo saknar antisladd, men det blir standard i juni (efter prishöjning).

Claes Tingvall är bekymrad och besviken över utvecklingen.

– Ändrar sig inte tillverkarna får vi väl ta till lagstiftning, säger Tingvall till Auto Motor & Sport.

Han välkomnar också en debatt om miljöbilars säkerhet.

Martin Ström

ARTIKELN HANDLAR OM