ROND 5: EKONOMI
- tio småbilar i stort test
Det skiljer en halv småbil, 54500 kronor, mellan billigaste- (Kia) och dyraste (VW) småbilen i våra test.
Priserna varierar mellan 81 900 och 136 400 kronor men det stora fler-talet av testbilarna kostade mellan 110–120 000 kronor.
Alla småbilar i våra test har vagn-skadegaranti i tre år och mellan sex och tolv års rostskyddsgaranti. Mitsubishi,- Nissan och Toyota har treårig, -alternativt 10 000 mils, fabriksgaranti – alla övriga tvåårig fab-riksgaranti.
Grundpris vs andrahandsvärde
Försäkringskostnaderna varierar, från drygt 4000 kronor (Fiat) till knappt 2400 (Skoda). Servicekost-naderna de första 4000 milen kostar från 0 kronor (Nissan, gratis service 3 år/alt. 4500 mil) och 2200 kronor (Citroën) upp till nästan femtusen kronor (Toyota).
Värdeminskningen är lägst hos Skoda och högst hos de två Fiat--bilarna. Men skillnaden i dag är mindre än för några år sedan – nästan försumbar, vilket visar sig av att -milkostnaden bara varierar några -kronor.
Bara Kia Picanto skiljer ut sig som mycket billig (20:60 kr/mil) medan de flesta kostar runt 22-23 kronor per mil att köra. Klart dyrast är Fiat -Punto (25:62 kr/mil).
Ändå lockar kanske Pandas låga grundpris, 99 900 kronor. Men den lilla motorn ger ingen bra bränsle-ekonomi och andrahandsvärdet -bedömer vi som lite sämre än för -konkurrenterna.
Nissan har bästa garantierna
Även Kia är billig, grundpriset är 81900 kronor. EX-versionen, med radio och lite säkerhetsdetaljer, -be-tyder ändå ett pris under 100000 -kronor. Men då finns andra -alternativ som är bättre.
Nissan Micra har förutom hyfsat lågt pris även de bästa garantierna. Micra är en av få som lämnar en -elektronikgaranti i hela tio år. Tyvärr är Micra en av de törstigaste bilarna i -testen.
Fiat Punto är stor och rymlig – men tyvärr dyrast att köra. Vad som -orsakar detta är priset och värdefallet, samt försäkringskostnaden.
Toyota Yaris kunde varit en -ekonomivinnare om man bara sett till förbrukningen, den är mycket låg. Men Yaris har klart dyrast service och bara medelmåttigt andrahandsvärde.
Medelmåttor i ekonomihänseende är också Mitsubishi Colt och Peugeot 206. Vår ekonomivinnare är alltså -endera Citroën C3 eller Skoda Fabia.
Och då börjar ni kanske ana vartåt det lutar.
För VW Polo har trots ett av de -bästa andrahandsvärdena, hyggligt billig service och den låga förbrukningen ett alldeles för dyrt pris för att ha en chans här. Dessutom är för-säkringen för -Polo inte billig.
Skoda Fabia har näst lägst för-brukning av våra tio bilar, den har dessutom bäst andrahandsvärde och kostar minst att försäkra.
När vi räknat ut milkostnaden får Fabia näst lägst. Vi utser den därför till ekonomivinnare – trots att Kia är en knapp 50-öring billigare per mil.
Småbilstestet - rond för rond
Alla bilarna i testet
Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)