Fel färg får varannan bilköpare att backa

1 av 5
MOTOR

Det kan tyckas häftigt till en början, men att välja en ”cool” färg på sin bil kan bli kostsamt.

I en studie framgår det att fel färg avskräcker varannan köpare.

–  Att köpa en bil med en färg som sticker ut kan bli ett problem, säger Benny Karlsson, marknadschef på KVD.

Förvisso är det kanske inte oväntat, att bilens färg påverkar hur lättsåld den är.

Men att mer än varannan bilköpare uppger att de avstår affär om det är fel färg är ändå lite uppseendeväckande. Det framgår i en ny studie som TNS SIFO gjort för bilauktionssajten KVD.

– Resultatet är ganska väntat. Säkrast är grå, svart och silver. Det är färger som inte sticker ut och bilar som har en bred kundgrupp när de ska säljas. Oväntat är dock att män verkar vara mera ”utseendefixerade” än kvinnor, säger Benny Karlsson, marknadschef på KVD.

Män mer ”färginskränkta”

I studien framgick det att 63 procent av männen, jämfört med 51 procent av kvinnorna avskräcktes från köp av fel färg. Värsta tänkbara färgen på en bil var enligt männen rosa och kvinnorna orange.

– Enligt undersökningen framgår det att män har en snävare syn på vilken färg som är tänkbar – och kvinnor är mer toleranta, säger Benny.

Och färgen påverkar även priset. Enligt Benny så har populära färger flera spekulanter vilket i sin tur driver upp budet. Men färgen är bara en av de parametrar som avskräcker eller påverkar priset. I undersökningen framgick det även att utöver färgen så skulle nio av tio tveka inför köp om bilen var rostig, hade trasig utrustning eller om det var dålig lukt i kupén.

–   När du ska köpa en ny begagnad bil är det viktigt att tänka på att den också ska kunna säljas den dag man vill byta. Att köpa en bil med en färg som sticker ut kan bli ett problem. Det är också viktigt att tänka på att det inte finns begynnande rost och att bilens funktioner fungerar eftersom det är saker som får många köpare att backa ett köp, säger Benny Karlsson.

Kvinnor mer rationella bilköpare

Kvinnor var mer känsliga än män för ostädade bilar. Dock var de mer noggranna med däcken och mer än varannan kvinna (55 procent) sa att slitna däck skulle kunna hindra dem från att genomföra affären.

– Jag tror att kvinnor är minst lika noggranna, om inte noggrannare, när det kommer till köp av bil. Generellt sett verkar de tittar mer rationellt på detaljer för att få ett så bekymmersfritt ägande som möjligt. Män tror i större utsträckning att de ”kan bil” – och att de ska kunna lösa vissa saker själv, säger Benny Karlsson. Vi har satt en heder i att beskriva skicket på de bilar vi säljer noga. Och folk litar på vårt omdöme eftersom den är så pass omfattande – vi är lite av kundens däcksparkare på webben.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar