Första bilsamtalet har kommit in till SOS Alarm

MOTOR

Framtiden är här igen. Sedan den 1 oktober kan bilarna själva ta kontakt med larmcentraler, i händelse av en olycka.

Knappt hade SOS Alarm hunnit dra igång satsningen innan det första samtalet kom in.

– I just det här fallet sparade eCall väldigt viktiga sekunder om hans liv varit i fara, säger Björn Skoglund, tjänsteutvecklare på SOS Alarm.

Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT / SVENSKA DAGBLADET TT NYHETSBYR?N

Med SOS Alarms nya tjänst känner bilen själv av om den hamnar i en olycka, och skickar direkt information till SOS larmcentraler. Där får operatören värdefull information om var olyckan hänt, men också information om vilken riktning bilen står i, om det är en bensin- eller eldriven bil.

– Sådana uppgifter är jätteviktigt att veta, det handlar om hur räddningstjänsten ska förbereda sig på att hantera olyckan. När det gäller till exempel vätgasbilar måste de vara väldigt försiktiga, säger Björn Skoglund.

Sparar värdefull tid

Tekniken väntas spara värdefulla minuter och sekunder åt både nödställda och räddningspersonal, som direkt får in information om var bilen befinner sig. I många fall kan nödställda inte ge en exakt position, vilket kan dra ut på tiden vid en utryckning.

Knappt tre timmar efter att SOS Alarm dragit igång systemet kom det första larmsamtalet.

– Det var en Audi som kört på ett rådjur. Vi kopplade på det vid midnatt och 02.41 kom första larmet, säger Björn Skoglund.

I det här fallet var olyckan lindrig och föraren kunde själv trycka på den röda eCall-knappen.

– Vid större olyckor, typ om det var en älg han hade kört på, så hade bilen själv stängt av saker som bensinpumpar och eCall hade löst ut larmet automatiskt.

Lagkrav på alla nya bilar nästa år

Satsningen drog igång den 1 oktober och blir lagkrav på alla nya bilar från och med den sista mars. Än så länge är de mottagna samtalen ganska få, något Björn Skoglund väntar sig kommer öka när tekniken blir standardutrustning under 2018.

– Det är ett EU-direktiv i botten att alla nya bilar ska ha den här utrustningen.

Biltillverkare kan ha sin egen telefonväxel, men ägaren har möjlighet att kräva av återförsäljaren att telefonlinjen istället kopplas direkt till SOS Alarm.

Det här gäller kring vinterdäck 00:28
ARTIKELN HANDLAR OM

SOS Alarm

Olycka

Bilar