Amerikan och korean rostar mest i Sverige

Publicerad:
Uppdaterad:

Tyska och svenska bilar klarar klimatet bäst

En amerikan och en korean rostar mest på nordiska vägar. Minibussen Chevrolet Trans Sport är den klart sämsta bilen bland 2002 och 2003 års modeller.

Bäst är tyska Audi A 4, följd av Volvos 70-serie.

Bland nyare bilar, 2004 och 2005 års modeller, hamnar den koreanska SUV:en Hyundai Santa Fe i botten på rostlistan. BMW:s 5-serie toppar före Nissan Micra med minst rostangrepp.

Resultaten finns i företaget Swerea Kimabs stora undersökning av de 30 vanligaste bilmodellerna mellan 2002 och 2005. Undersökningen har gjorts genom att analysera karossdelar från cirka 1 000 krockskadade bilar vid skrotningsföretag i Sverige, Danmark, Finland och Norge.

Bättre kvalitet

Trots rätt kraftiga angrepp på bara några år gamla bilar blir dock kvaliteten på våra bilar ständigt högre.

– Visst, bilarna blir bättre. Tillverkarna har tagit bort de punkter som är väldigt känsliga, framför allt punktsvetsade spalter, säger Bo Rendahl, ansvarig för undersökningen.

Dörrar, motorhuv, baklucka, bakskärm och tröskellådan fram och bak har granskats. På de ställena kommer rosten oftast först och där finns plåtveck, där vatten kan bli liggande och angripa karossen.

Både Volvo och Saab klarar sig bra i den senaste rostundersökningen. Saab 9-5 har i båda intervallen medelvärde och Volvos 40-serie har mellan 2002–2003 och 2004–2005 års modeller förbättrat sin position från en sjunde till fjärde plats.

Ford tar sig

Volvos metoder att förebygga rostskador har också koncernbrodern Ford dragit nytta av på ett sätt som tydligt märks i statistiken. Bland modellerna 2002–2003 fick Ford Mondeo ett mycket lågt betyg och hamnade femma från slutet bland 25 märken. För bilar av 2004 och 2005 års modell hamnar Mondeon på femte plats, strax efter Volvos 40-serie.

Men det dröjer åtminstone till nästa mätning innan Volvometoderna har slagit igenom på Ford Focus. Den något mindre Forden tillhör under alla fyra åren de mest rostangripna modellerna.

– Vi har anammat Volvos metoder och nu är problemen lösta, säger Fords informationschef Ola Norberg.

Det absolut sämsta betyget får minibussen Trans Sport från Chevrolet. I trösklarna hade 100 procent av spaltytorna betydande rostangrepp och hälften av de öppna ytorna hade ytliga angrepp.

TT

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN

MER OM MIN BIL