Succé för Volvo i Kina

Publicerad:

Växer starkt i nya andra hemlandet

1 av 4
Volvos fabrik i Chengdu.

Volvo Personvagnars totala försäljning världen runt ökade med 3,7 procent under oktober månad jämfört med oktober i fjol.

Nya andra hemlandet Kina är ett draglok.

Här har Volvo sina kinesiska fabriker.
Här har Volvo sina kinesiska fabriker.

Kina var Volvos största marknad under oktober. Där har produktionen i den första egna fabriken just kommit i gång och går det riktigt bra, upp med drygt 50 procent.

Hittills i år har 346 844 bilar sålts världen runt och det är ungefär i samma nivå som under motsvarande period förra året.

– Vi räknar med att på helåret nå förra årets siffror eller något över det, säger pressansvarige Stefan Elfström.

I fjol såldes 421 000 bilar. Det är en bit i från toppåret 2007, före finanskrisen, då Volvo PV sålde 458 000 bilar.

Volvo firar framgångar i sitt nya andra hemland, Kina. Hittills i år har man sålt närmare 42 500 bilar, 42,2 procent mer än förra året.

– Det är över förväntningarna vi hade i början av året, då vi räknade med 20 procent upp, säger Elfström.

Förklaringen?

– Vi har en komplett Kina-organisation sedan några år tillbaka med huvudkontor i Shanghai. Den förstår marknaden och vi kan sälja det kinserna vill ha. Med lokalt tillverkade bilar kan vi konkurrera på ett helt annat sätt.

XC90-tillverkningen redan igång

I fabriken i Chengdu startade serieproduktionen i veckan som gick. Den första modellen ut blir en förlängd S60.

– Fabriken i Daqing har redan börjat förserietillverkning av stadsjeepen Volvo XC90. det är den nuvarande modellen, med en del formmässiga anpassningar till den kinesiska marknaden som ska byggas i fabriken som ligger nära Mongoliet, säger Aftonbladets Robert Collin.
Serieproduktionen beräknas till senvintern 2014.

Skeppar maskiner från Torslanda

Till en början skeppas de flesta komponenterna från Sverige och underleverantörer i Europa till fabriken i Kina men när produktionen av nuvarande XC90 stoppas i Torslanda-fabriken nästa år ska hela produktionsapparaten över till Kina.
När den nya XC90 kommer om drygt ett år ska även den byggas i Daqing.
– Bilmarknaden i Kina förändras snabbt. För ett par år sedan trodde man allmänt i Europa att kineserna bara var intresserade av förlängda sedan-modeller, med ett rejält baksäte. Men nu växer marknaden för stadsjeepar, både lite större och mer kompakta modeller och till och med kombi-bilar, Volvos paradgren, har blivit hett i Kina under det senaste året, säger Robert Collin som just kommit hem från en studieresa till Peking.

TT-Aftonbladet

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN