Skulle ha skrotats – för flera år sedan

Av: 

Robert Collin

Bilar

Polisen utreder om den mänskliga faktorn ligger bakom olyckan, att föraren trampade på gasen i stället för på bromsen. Det är möjligt att det är så. Själv hade jag gissat att bussen var skrot.

En 15 år gammal buss borde inte köra i stadstrafik i ett av världens mest välmående länder. Inte någon annanstans heller, men framför allt inte i Stockholm där politikerna gör allt för att styra över från bil till kollektivpendling.

De flesta bussbolag  i Sverige skrotar sina bussar efter sex till åtta år, och det gjorde SL, Storstockholms Lokaltrafik också. Förr i tiden. När man körde i egen regi.

När trafiken lades ut på entreprenad minskade kraven, och nu körs bussarna långt över sin livslängd.

Bussarna är slut. Utslitna för länge sedan, och ständiga verkstadsbesök räcker inte för att hålla en rimlig standard, varken när det gäller komfort eller trafiksäkerhet.

Entreprenören  Keolis presstalesman Gert Gotin säger i en intervju att bussen just varit inne på 5 000-milaservice. Han måste mena 50 000-milaservice. Och när han säger att ”bussen har varit i bra skick”, måste han mena för tio år sedan.

Bussförarna i Stockholm är ett tappert släkte som försöker göra sitt jobb trots orimligt snäva tidtabeller, en massa privattrafik i bussfilerna och bussar som är rena hånet mot resenärer och skattebetalare.

Det är möjligt att föraren gjorde fel den här gången. Men tusen och åter tusen gånger har den här föraren och kollegerna inom SL räddat trafiken trots orimligt dåliga förutsättningar. Trots att de kör bussar som borde ha skrotats för tio år sedan.

ANNONS

Spara pengar och slipp krångel - jämför och byt till en bilförsäkring med bra pris och villkor. Gör det bara.

Extern länk från Compricer

Jämför och byt nu

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Robert Collin

MER OM MIN BIL

Åkes bilskrot i Småland – se bilderna här

Lyxbilen skrotas – måste bli billigare

Svårt att fälla trötta förare

Journalisten skrotade i8:an på provkörning

Hälften kör för fort på 40-gator

Här blir de självkörande fordon snart verklighet

Skrota gamla bilar – rädda 700 varje år

Uppmaning: Sälj din gamla bil och köp en ny - utsläppen minskas för långsamt

Fredag 13:e dyr dag för Lambo-ägare

Stockholms stad tar med miljözoner i budgeten

Sverige borde lära av Norge

Trafikkaos när blixthalkan slog till

Premiär - här rullar den första självkörande bussen

Så blir framtidens trängselskatt: ”Vissa bilar ska prisas ut”

Kombinationerna slut – nu görs skylten om

Nytt hopp för Folkabussen

Hippiebussen gör comeback

Så rustat är Stockholm för ny snösmocka

Tusentals bilar bannlysta – så blir nästa steg

Självkörande bussar ska ut på vägarna – ”historiskt beslut”

Robert Collins 7 ’bevis’: Därför hatar Miljöpartiet bilen

Nya förslaget: Endast elbilar i stadskärnorna

Rapport: Apple har problem med sin bil

Semesterbilisterna är en sommarplåga