Corolla byter namn till Auris

MOTOR

Toyotas storsäljare siktar på Europa

1 av 7

Toyota Corolla är världens mest tillverkade bilmodell.

Nu byter den namn – till Auris.

Under 40 år har drygt 30 miljoner Corollor tillverkats. Men nu när tionde generationen rullar ut i december blir det med nytt namn.

Toyota Auris är japanernas svar på VW Golf.

Bilderna som vi visar här är på den serieklara bilen, men faktiskt skiljer det inte mycket från bilen som ställdes ut på Parissalongen. Liksom kommande konkurrenten Kia Ceéd är Auris designad i Europa, närmare bestämt i Frankrike. Poängen är naturligtvis att locka fler europeiska köpare.

Om du tycker att den liknar lillebror Yaris är det inte så konstigt. Båda bilarna är nämligen ritade av samma designer.

Om du tycker att den liknar lillebror Yaris är det inte så konstigt. Båda bilarna är nämligen ritade av samma designer.

Toyota menar att man skapat Auris inifrån och ut. Inredning, hög åkkomfort och rymd har alltså stått i fokus. Karossen är fem centimeter bredare än nuvarande Corolla. Totallängden har ökat med fyra centimeter och är nu 422 centimeter. Avståndet mellan fram- och bakhjul är dock detsamma.

Flera karossversioner

Förarplatsen utmärks av en helt ny mittkonsol. Mest karaktäristiskt är att växelspaken sitter högt upp, strax nedanför reglagen för klimatanläggningen.

Auris kommer som halvkombi med tre eller fem dörrar. Men fler karossversioner lär dyka upp, som till exempel en liten familjebuss à la dagens Verso.

Motorerna som erbjuds är två bensinmotorer på 97 respektive 124 hästkrafter och tre dieslar med 90, 126 eller 177 hästar. De två senare har manuell sexväxlad låda. En helt ny automatlåda finns som tillval till vissa motorer.

Den nya Toyotan ska byggas i England eller Frankrike och börjar säljas våren 2007.

Toyota Auris tre tuffaste konkurrenter

Martin Ström

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar