Skrota gamla bilar – rädda 700 varje år

Av: 

Erik Gustafsson

Trafikverket

Skrota alla personbilar som är äldre än tio år – och minska antalet omkomna och svårt skadade med 700 personer årligen.

Det menar Motormännen/Motor enligt beräkningar från Trafikverket.

– Det är en enorm skillnad på en ny bil och en äldre, säger Johan Strandroth, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket.

63 procent av alla som omkommit i personbilar mellan 2009 och 2013 gjorde det i bilar som var tio år eller äldre, rapporterar Motormännens tidning Motor. Enligt beräkningar från Trafikverket hade ungefär hälften av de döda hade överlevt om de åkt en nyare bil.

– I en ny bil är det minst halverad risk att dö eller skadas allvarligt i en trafikolycka jämfört med en tio år gammal bil, säger Johan Strandroth, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket till Motor.

Skrotningspremie lönsam

På uppdrag av Motormännen har Trafikverket räknat på vilken effekt ett införande av en skrotningspremie skulle ha. Och resultatet är tydligt.

– Görs det på rätt sätt är det samhällsekonomiskt lönsamt att få bort äldre bilar med hjälp av en skrotningspremie. Men det förutsätter att skrotningspremien utformas så att standarden på bilparken verkligen förbättras, säger Johan.

Antalet döda och svårt skadade i trafiken varje år skulle, enligt Trafikverkets beräkningar, minska med 700 personer om samtliga bilar äldre än tio år skrotades. Det innebär också att en skrotningspremie för bilar än äldre än tio år skulle vara ekonomiskt lönsamt, men det kräver enligt Johan att skrotningspremien villkoras så att den nya bilen ska ha fem stjärnor i Euro NCAP, antisladdsystem och moderna nödbromssystem.

– Det är en enorm skill­nad på en ny bil och en äldre bil ur trafiksäkerhets­hänseende. Moderna bilar är bättre på att undvika olyckor på grund av framför allt antisladdsystem. Men även när det inträffar en krock är de mycket säkrare än äldre.

– Att få bort dem från vägarna kostar visserligen en del pengar. Men det är kostnader som ska jämföras med vad en sådan åtgärd sparar i form av bland annat färre olyckor, räddade liv, färre invaliditetsfall och lägre produktionsbortfall.

Äldre bilar minoritet – men majoritet i dödsolyckor

2013 fanns det enligt SCB 1 734 596 bilar i trafik som var äldre än tio år, och 1 807 295 bilar av årsmodell 2004 och nyare. Trots det står alltså de äldre bilarna för 63 procent av dödsolyckorna.

ANNONS

Tävla om bensinpengar och byt bilförsäkring!

Extern länk från Compricer

Jämför och byt nu

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Trafikverket

Motormännen

Bilar

MER OM MIN BIL

Chocken: Så osäker är gamla klassikern

Säkrare att köra bilar med stödsystem

Trafikens tio dödsfällor

Därför mister de livet i mc-döden

Här är farligaste vägarna i helgen

Uppmaning: Sälj din gamla bil och köp en ny - utsläppen minskas för långsamt

Här är julens farligaste väg

Farliga mopedbilar blir dyrt för ägarna

Så kör du säkert i midsommartrafiken

Farligaste bilförarna – dessa vill du inte möta

Din husbil kan bli en dödsfälla

Ny statistik: Försäljningen av nya dieselbilar rasar

”Är särbehandling av en minoritet...”

Sågar fartkameror – minskar inte olyckor

Varningen: Förslaget kommer ge fler olyckor

Så mycket har trafiken minskat efter corona

Ung eller gammal – de kör säkrast

Collin: ”Fartkamerorna är en gigantisk bluff”

Collin: Nästan alltid yngre män som dödar och dödas i trafiken

Här är Sveriges säkraste förare

Så kör du säkert i jultrafiken

Varning för de livsfarliga bilarna

Karta: Fartkamerorna som fångar flest fortkörare

Viltolyckorna ökar – 2017 kan bli rekordår