Robert Collin: ”Rent hyckleri och populism”

Av: Robert Collin

Publicerad:
Uppdaterad:

Aftonbladets bilexpert efter konumentministerns uttalande i SvD om VW

”Bilägarna har rätt att kräva ersättning om inte Volkswagen fullt ut lyckas återställa fordonen”, anser konsumentminister Per Bolund.

”Sveriges Konsumenters chef Jan Bertoft skulle bli förvånad om det inte dyker upp mängder av gruppstämningar mot företaget”.

Det skriver Svenska Dagbladet i dag.

Båda konsument-tungviktarna är överens om att bilägarna ska ha pengar tillbaka om VW inte ordnar upp problemen med de höga kväveoxiderna i avgaserna.

– Om inte företaget lyckas fullt ut sänka kväveoxidutsläppen utan att inkräkta på andra egenskaper som bilen har, då är det öppet för stämningar.

– Då kan man kräva ersättning, säger Per Bolund (MP), enligt SVD.

Känt sedan många år

Att de båda konsument-tungviktarna öppnar munnen just nu är rent hyckleri och populism.

Att tillverkarna fuskat med bilarnas angivna förbrukning är känt sedan många år. Det har både jag och mina kolleger som testar och skriver om bilar redovisat i många år. Utan att minister Bolund öppnat munnen.

Och ändå är det ju förbrukning som Miljöpartiet ömmar mest för, eftersom hög förbrukning är samma sak som höga utsläpp av CO2, koldioxid, växthusgasen som påverkar klimatet.

I 25 år har vi skrivit att bilarna drar tio, tjugo, trettio procent mer än tillverkarna anger. Ändå inte ett knyst från Bolund. Var var han när han inte hade de amerikanska miljövårdarna som draglok?

Och varför blev Bolund så intresserad av just bilarnas kväveoxider?

Har inte brytt sig

Varken han, hans parti, MP eller EU har brytt sig om höga halter av kväveoxider i bilavgaserna. USA har haft mycket stränga krav i alla år, därför bygger de amerikanska biltillverkarna inte dieselbilar. Eftersom kraven är så hårda och så dyra och svåra att leva upp till.

Men EU har prioriterat förbrukning, och sett genom fingrarna med kväveoxiden (som ju inte påverkar klimatet, men väl luften vi andas).

Att fusket med kväveoxiden blivit en så stor skandal i USA beror ju på att de verkliga utsläppen är så mycket högre än gränsvärdet. I Europa med sina betydligt lägre krav har kväveoxidfusket snarare varit mindre än fusket med förbrukningen, som alla tycks acceptera.

”Borde skämmas”

Ändå är det ju förbrukningsfusket som vi bilägare måste betala för varje gång vi tankar bilen.

Om miljöministern och konsumentchefen tänkt efter innan de plötsligt fick för sig att öppna munnen borde de ju ha gett sig på den tunga plånboksfrågan, det vill säga den verkliga konsumentfrågan: Förbrukningen. Och tills vidare lämnat kväveoxiderna till USA och amerikanerna.

Till saken hör att även EU börjat förstå att det är osunt med höga halter av kväveoxider i luften, och skärper avgaskraven från nästa år, i det så kallade Euro6-reglementet. Men det är då. Inte nu. Och inte för ett par år sedan. Då och nu var kraven så låga att, ja, att minister Bolund och hans Miljöparti borde skämmas. Och framförallt inte uppmana bilägarna att stämma Volkswagen.

Publicerad:

MER OM MIN BIL