I gräddfil till Kina

Av: 

Robert Collin

Bilar

Nya regler gynnar Volvo – och därför vill Audi stoppa affären

Bilsalongen i Peking, som just slagit upp dörrarna, är viktigare för både Volvo och Saab än allt som händer i västvärlden just nu.

Det är i Kina tillväxten finns och båda har nya modeller som är som skräddarsydda för kineserna.

Och – både Volvo och Saab har gräddfiler rätt in i den gigantiska marknaden som växer ursinnigt medan resten av världen står och stampar. För Volvos del är smitvägen både så uppenbar och så lönsam att Volkswagenkoncernen nu försöker täppa till den.

Volvo har två modeller som passar kineserna perfekt. Dels den 14 cm förlängda versionen av S80, som finns på marknaden sedan ett år, som tillverkas i Kina, enbart för Kina och som såldes i 10 000 exemplar förra året – det är lika många som Torslandafabriken i Göteborg bygger för resten av världen. Dels den nya S60 som premiärvisas i Peking nu och som är en direkt konkurrent till de tyska storsäljarna från Mercedes, BMW och Audi.

Audi har i det närmaste monopol på att sälja bilar till partiet och regeringen men även Mercedes och BMW är större än Volvo. Än så länge.

Volvo nya partibilen

För det som sticker i ögonen på tyskarna är ett nytt dekret från det kommunistiska partiet, att regeringen och andra myndigheter i fortsättningen ska köpa produkter från inhemska tillverkare. Det räcker inte längre med att produkterna är tillverkade i Kina. Företagen ska också ha kinesiska ägare.

När kinesiska Geely köper Volvo, och Volvo blir ett kinesiskt företag, då blir Volvo den nya partibilen (jämför med Sverige där regeringen helst åker importbilar).

Därför har Audi vänt sig till EU för att försöka stoppa affären.

Men även för Saab kan Kina bli det lilla extra som behövs för att få ordning på affärerna. Saabchefen Jan-Åke Jonsson säger till Aftonbladet att det kan bli aktuellt med tillverkning i Kina, för att komma förbi de höga skyddstullarna.

Tremiljardersaffär

I så fall lär det bli BAIC, Beijing Automotive, som får göra jobbet. BAIC har redan gjort affärer med Saab, i vintras när man köpte utrustningen för att bygga gamla Saab 9-5 och den 9-3 som tillverkades fram till 2005.

Maskinerna, pressverktygen och ritningarna var bara värda skrotpriset, men tillsammans med den ideella rätten att bygga bilarna var utrustningen värd nära tre miljarder kronor som kineserna betalade Trollhättan.

De båda bilarna står i en del av BAIC:s monter på mässan, nu med namnen Beijing C60 och Beijing C71. Saab 9-5 har fått en lätt omgörning fram och bak medan 9-3 ser exakt ut som nya 9-3, men med ny grill och nya baklyktor.

– Ja, det var väl inte så vi ha-

de kommit överens om saken, säger Jan-Åke Jonsson till Aftonbladet.

Ny fabrik

Men kineserna har helt enkelt gått ut på stan och shoppat en ny 9-3, och bytt grill och modellbeteckning. Om två år ska de båda bilarna börja tillverkas i en helt ny fabrik i Peking.

ANNONS EXTERN LÄNK

Den som vet mest vinner mest! Kvällens hetaste spelobjekt hittar du på Oddset. Nu med betbuilder och cash-outfunktion. Till Oddset. Spel från AB Svenska Spel. Åldersgräns 18 år. Stodlinjen.se

Svenska Spel Sport & Casino AB

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Robert Collin

BAIC

Saab

Volvo

Audi

Kina

MER OM MIN BIL

Första Kina- Saabarna klara

Så blir den nya ”Kina- Saaben”

Världens tio värsta Kina-kopior

Så charmar Europas biljättar Kina

Saab blir eldriven i kinesisk tappning

”Hawtai – en skänk från ovan”

Volvo förlägger ny fabrik i Kina

Gör prototyper – men producerar sällan

Bildextra: Största nyheterna i Shanghai

Volvo Concept Universe

Succé för Volvo i Kina

Första ”kinesiska Saaben” är byggd

Extra: Saabs nya hemliga prototyp

Kinas ljusa planer för Saabs framtid

Premiär för Volvos fabrik

Patentbilder på Volvo S100 har läckt ut

Det här kan bli bra för oss alla

Saab 9-5 - i ny kinesisk kostym

Jätten chockar: Ska visa ”Tesla-dödare”

Rädda – för regeringen

Frälsare eller en ny Muller?

Collin: Vi får hoppas på kineserna

Volvo och Saab gör cabriolet tillsammans?

Saabs framtid ligger i Vladimir Antonovs händer