Stjärnsmällar i Frankfurt

MOTOR

24 heta nyheter – och sex floppar Robert Collin listar årets bilsalong

1 av 2 | Foto: Aftonbladets utsände i Frankfurt Robert Collin och fotografen Lasse Allard.

Frankfurt Äntligen kom genombrottet. Äntligen tog hästkraftraseriet slut. Miljö blev temat på årets bilsalong i Frankfurt. Varje biltillverkare visar miljöbilar på bästa plats i montern. Det är mycket hybrider. Och massor av snåla dieslar. Men etanol syns knappt och bränsleceller är nästan borta.

Frankfurt är världens största bilsalong och hemmaplan för tysk bilindustri. Det är här som Mercedes och BMW brukar spänna musklerna och visa större bilar och starkare motorer varje år.

Men när Mercedes visar hur efterföljaren till flaggskeppet S-klass ska se ut sitter det en fyrcylindrig motor under huven, toppfarten är 200 km/tim och förbrukningen bara halvlitern.

BMW visar en ny jeep med hybridmotor och Volkswagen en stadsbil som drar tre deciliter milen. Och både Opel och Volvo visar elbilar som laddas i vägguttaget

Miljön har plötsligt blivit mer än bara prat. Bilindustrin tar klimathotet på allvar, även om biltrafiken bara står för 14 procent av de totala CO2-utsläppen. Och då räknas lastbilarna in. Flyget står för två procent!

Men bil och flyg är i blickfånget och industrin gör allt den kan för att minska förbrukningen, något som alla tjänar på även om klimatet forstätter att förändras.

På kort sikt handlar det om att förfina dagens teknik, sen kommer olika typer av hybrider där batterierna blir allt viktigare. Men bränsleceller och vätgas som lösning på avgasproblemen verkar vara en avlägsen dröm. Hyundai hörde till de få tillverkarna som visade en konceptbil med påstådd bränslecellsmotor.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar