Så lätt byter du hjul

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 3 | Foto: monica andersson
Jag använder helst en garagedomkraft. Men även bilens originaldomkraft funkar bra om bilen står på ett plant och fast underlag.

Även en så synbarligen enkel sak som att byta till sommarhjul kan innebära en massa problem.

Men med hjälp av några enkla tips klarar du jobbet med glans.

1. Leta i bagagerummet efter domkraften och verktyget att lossa hjulen med, utan dessa är det ju inte lönt att jobba vidare.

2. Dra åt handbromsen och lossa alla hjulmuttrar/skruvar ett varv, varken mer eller mindre. Om du inte får loss dem så beror det antingen på att de har rostat fast eller drogs åt för hårt i höstas. I det läget återstår bara att förlänga verktyget med ett rejält järnrör.

3. När alla muttrar/skruvar är lösa kör du slalom i ca 10 meter. Då lossnar fälgarna från naven, annars kan du bli tvungen att slå loss hjulen och därmed kanske förstöra fälgarna.

4. Nu ska bilen hissas upp. Se till att den står plant och på fast underlag samt att du har lagt en växel och att handbromsen är åtdragen. Tänk på att montera domkraften på avsedd plats. Moderna bilar byggs av tunn plåt och blir lätt skadade om man lyfter på fel ställe (kolla i instruktionsboken). Sedan är det bara att veva på tills däcket släpper från marken och skruva loss hjulen.

5. Innan hjulen monteras bör skruvarna/muttrarna smörjas, annars rostar de lätt fast. I många instruktionsböcker står det att gängorna ska vara torra och att hjulen blir för hårt åtskruvade om man smörjer dem. Men med mer än 30 års erfarenhet och vetenskapliga undersökningar i bagaget vågar jag påstå att man utan risk kan smörja gängorna med motorolja eller kopparpasta. Hjulskruvarna är tillverkade av ett mycket starkt material. Det bevisas inte minst av hur mycket stryk de tål när okänsliga bilmekar drar åt med tryckluftsdrivna maskiner.

6. Så var det dags att montera hjulen. Vissa bilar har en centreringsring mellan fälg och nav. Utan dem kan det kännas som om hjulen är ovala när du kör i sisådär 40 km/tim. Samtidigt utsätts hjulskruvarna för belastningar som kan få dem att gå av.

7. Drag inte åt hjulskruvarna/muttrarna hårt när bilen är upphissad. Efterdra i stället med bilen på fast mark. Hjulen ska helst dras fast med momentnyckel. En nästan lika bra metod är dock att utan handskar använda bilens originalverktyg eller ett fälgkors. Dra åt så hårt att det börjar kännas obekvämt i händerna – då har du hittat rätt moment.

8. Till sist, glöm inte att kolla lufttrycket direkt efter hjulbytet. Om din bil har aluminiumfälgar ska du också efterdra hjulen när du njutit av sommardäckskomforten i ungefär 10 mil, annars finns det risk för att de inte sitter kvar hela sommaren.

1 fiffigt tips

Så undviker du statisk elektricitet när du tömmer bensintanken

Bo Andersson (bil@aftonbladet.se)

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN