Nytt hopp för Folkabussen

MOTOR

63-åringen kan leva vidare – ett tag till

Foto: Foto: VW

Bussarnas buss fyller 63 år i år. På grund av skärpta säkerhetskrav i Brasilien ser det dock ut som att 2013 blir bussens sista år. Eller? Under årets sista skälvande sista dagar ser det ut som om folkabussen kan få fortsätta leva ett tag till.

Alla vet kanske inte att Volkswagens modeller ofta får ett nytt liv i Syd- och Centralamerika. Men så är ofta fallet.

Häromåret gick bubblan i graven efter ett långt och framgångsrikt liv – i Mexiko.

Nu ska bussen också läggas ner, på grund av hårdare säkerhetskrav i Brasilien där kultbussen levt vidare efter att modellen slutade tillverkas i Tyskland.

Från 1 januari 2014 måste alla nytillverkade bilar i Brasilien ha ABS-bromsar och krockkudde. Men i sista minuten har ett hopp tänts för alla VW-buss-fans. Historiens första, och mest långlivade, minibuss kan kanske fortsätta tillverkas.

Landets finansminister Guido Mantega överväger nämligen att skjuta upp kravet på krockkuddar, rapporterar tyska Spiegel. Det är dock inte en särskild VW-kärlek som ligger bakom finansministerns utspel. Istället handlar det om förväntade prishöjningar på bilar som får Mantega att vackla.

Från VW har ingen velat kommentera det hela, skriver Spiegel. Just nu rullar de sista bussarna, med tilläggsnamnet  "Last Edition", av bandet på fabriken i Brasilien.

"VW respekterar alltid gällande lagar, och följer alltid nya regler för bilsektorn", säger man i ett uttalande. Men kanske är sista folkabussen ännu inte byggd i Brasilien. VW-fans över hela världen följer utvecklingen i Brasilien med spänning. De som hoppas på en säkrare trafik i Sydamerika följer antagligen samma förlopp med fasa.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar