Farliga trafikbrotten allt fler struntar i

Då ryker körkortet

Av: Bo Svernström

Publicerad:
Uppdaterad:

Trafikregler och lagar ändras hela tiden för att det ska bli säkrare att köra bil.

Men också vi bilförare förändras – tyvärr inte alltid till det bättre.

– Aggressiviteten i trafiken har blivit erbarmligt mycket värre sedan jag klev i polisuniformen för 40 år sedan, säger Mikael Nordenstedt, polisinspektör vid trafikpolisen region Mitt.

Tänk dig en vanlig motorväg. Du kör strax under den tillåtna hastigheten. Säg 100 km/h. När du närmar dig en långtradare, lägger du dig i vänsterfilen för att köra om. 

– Då kommer mer ofta än sällan en ”rallypilot” och lägger sig i rumpan på dig, blinkar med helljuset och signalerar ”flytta dig för helvete, så att jag får köra så fort som jag vill”, säger Mikael Nordenstedt.

Att blinka med helljuset är irriterande men inte olagligt så länge du inte bländar någon. Att däremot ligga precis i kofferten på dig är definitivt olagligt. Böter: 2 000 kronor. 

– Det är tresekundersregeln som gäller. Det är för att det tar tre sekunder för en förare att förstå att bilen framför saktar in och sedan hinna reagera och börja bromsa. 

Det är tresekundersregeln som gäller.
Foto: TT NYHETSBYRÅN
Det är tresekundersregeln som gäller.

Okej, vi rullar vidare: Du ligger i vänsterfilen men har fortfarande inte nått fram till långtradaren, bilen bakom pressar på och blinkar.

– Passar det nu inte att ligga bakom dig, ja då kör de om dig på insidan istället och svänger sedan tillbaka in i vänsterfilen mellan dig och långtradaren, säger Mikael Nordenstedt och fortsätter: 

– Det är ett beteende som jag aldrig har sett tidigare. 

Så här får man förstås inte göra. Orsakar ”rallypiloten” en situation blir det tal om vårdslöshet i trafik. Det är ett brott som polisen inte bötfäller på plats. Istället går det vidare till en åklagare.

Om det ”bara” är en olaglig omkörning blir böterna 1 000 kronor. 

Då ryker körkortet

Foto: PRIVAT
Mikael Nordenstedt, polisinspektör vid trafikpolisen region Mitt.

Men är det inte tillåtet att köra om i högerfil numera? 

Svaret är nja.

Visserligen ändrades lagen för några år sedan så att det numera är tillåtet att köra om till höger på en flerfilig väg men bara där hastighetsgränsen är max 70 km/h. Från 80 och uppåt är det förbjudet. 

– Och kör de om på vägrenen räknas det som vårdslöshet i trafik, säger Mikael Nordenstedt. 

Och japp, då rapporterar polisen fallet vidare till en åklagare.

– Mycket sannolikt resulterar det i ett indraget körkort. 

”Alla struntar helt i det”

Det finns fler vardagsbrott som leder till indraget körkort.

Ett av de vanligaste trafikbrotten som Mikael Nordenstedt ser är att bilister struntar i stopplikten.

– Att stanna vid en stoppskylt verkar helt ha försvunnit ur människors medvetande. Kommer ingen bil verkar man inte tycka att man behöver stanna. Det är katastrof, säger han. 

Foto: TT NYHETSBYRÅN
Allt fler bilister struntar i stopplikten.

Det här är ett av bara fem trafikbrott då polisen kan dra körkortet på plats.

– Kör man genom en stopplikt utan att ens röra bromsen, då skulle jag dra körkortet, säger Mikael Nordenstedt. 

Om man saktar ned eller gör ett så kallat taxistopp – rullar sakta förbi stoppskylten – blir det böter. 2 500 kronor kostar det.

Men det är inte bara körkortet eller böter man riskerar. Framför allt riskerar man en olycka. 

– Även om du kör långsamt får du automatiskt ett tunnelseende. Du behöver fyra sekunder på dig för att hinna titta åt båda hållen och avgöra om det kommer en bil eller inte. Och för att klara det måste du stanna. 

Automatik hjälper inte

Sedan 2011 är det lagligt att köra med varselljus fram och släckta bakljus på dagen. På vissa modeller är det till och med ett krav. 

Men detta gäller inte i mörker, tät dimma, kraftigt regn eller snöfall – då måste bilägaren se till att köra på halvljus och ha tända baklampor.

Självklart, eller hur? Inte för alla.

– Det här har blivit ett jätteproblem, säger Mikael Nordenstedt.

– När vi stoppar förare mitt i natten för att de kör med varselljus fram och släckta lampor bak, svarar de att ljuset är inställt på auto – utan att ha en aning om vad auto innebär på deras bil. När jag frågar om de ser att köra, så svarar de att de inte tänkt på det, det var ju en bil framför.

Det här kostar 1 200 kronor. Men det finns en fallgrop.

– Kör du med släp ska du alltid ha bakljuset tänt, även mitt på dagen. Och då räcker det inte med auto, säger han.

Varning för ”roadrage”

Även om ett aggressivt beteende i trafiken oftast är olagligt, kan man ändå behöva vara försiktig med att tuta eller blinka på andra bilister. 

Mikael Nordenstedt berättar om hur han privat kört hästtransportbil på motorväg, lagt sig i vänsterfil för att köra om i dryga 100 km/h och då fått en bil bakom som blinkar med helljuset och pressar på.

– När jag efteråt går tillbaka in i högerfil, viftar de och gestikulerar samtidigt som de kör om mig. Om jag då gör en gest som för att fråga vad de håller på med, har de lagt sig framför mig – och tvärnitat. Tre gånger har jag råkat ut för att de har bromsat ned hela E4:an till 30 km/h. Med långtradare bakom är man ju livrädd för både familj och djur.

– Det här beteendet har inte funnits tidigare, säger Mikael Nordenstedt.

Vanligaste trafikbrottet orsakar flest dödsfall

Det absolut vanligaste felet vi gör i trafiken är att köra lite för fort.

Fem, tio kilometer i timmen för fort spelar väl ingen roll, tycker du kanske.

Fel.

– VTI har beräknat att om medelhastigheten i Sverige sjunker med bara 1 km/h räddar det 15 liv per år, säger Emil Nordlund, trafikstrateg på Polismyndigheten.

Och det behövs. 2018 dödades 324 personer i trafiken. Den preliminära siffran för 2019 är 223 personer.

– Hastighet och nykterhet är de absolut viktigaste områdena att jobba med för att reducera antalet dödsolyckor, säger Emil Nordlund.  

Publicerad:

LÄS VIDARE