Körglädje i miniformat

Publicerad:
Uppdaterad:

BMW:s minsting bjuder på känsla

BMW:s minsta bil är en dyr rackare.

Därför ska du kika på en begagnad bil.

De äldsta har hunnit bli tre år och priserna är nu rimligare. Körglädje i topp, men även kvalitet.

Körglädjen finns från minsta motor upp till värsta varianten 130i.

Det är BMW:s signum och köper du en 1-serie lär du inte bli besviken, även om en 116i eller 120i inte direkt imponerar med motorstyrka.

Men för all del räcker de gott och väl till.

Imponerar inte på vintern

Ju mer kraft under locket, ­desto gladare miner bakom ratten. Värstingen 130i med hela 265 hästar är en förklädd racer som ger mycket körglädje per krona.

Vi testade 120i som nybil i vårt stora vintertest och då imponerade den inte som vinterbil. Visst, kul att sladda runt med, men för nervös för vardagligt bruk. Men antisladdsystemet fungerar utmärkt. Det enda som egentligen är negativt när det gäller körupplevelsen är växellådorna som känns lite trögjobbade.

Trångt där bak

Utrymmena är begränsade, bilen är ju liten och dessutom stjäl bakhjulsdrift med stor kardantunnel plats. Baksätet är mest ett nödsäte och fjädringskomforten är på gränsen till stötig. Konkurrenterna A3 och C30 är både rymligare och mer komfortabla. Audin är förresten 1-seriens svåraste konkurrent. I Sverige säljs det tre gånger fler A3 än 1-serie, vilket också gör att det är lättare att hitta en begagnad Audi. Vilken man väljer är i första hand en fråga om tycke och smak. A3 har ju en lite mer lättsmält design, men BMW-ettan känns ungdomlig.

Bagageutrymmet är inte stort men lättlastat tack vare kombibakluckan. De flesta ägare verkar nöjda med volymen, förväntningarna kanske inte är så höga på en så här liten och sportigt designad bil.

Få fel – dåliga verkstäder

Roligt för både ägare och BMW är att bilmodellen inte drabbats av några allvarliga barnsjukdomar.

Felen är få och i de flesta fall enkelt åtgärdade. Visst finns det lite att irritera sig på, och det handlar märkligt nog mest om oljud! Skrammel från inredning, vindbrus och gnissel från bromsar – det låter inte som premiumbyggkvalitet. Men det som skiljer ut BMW 1-serien negativt mot sina konkurrenter är verkstäderna. Har du en 1-serie kan du förvänta dig sämre service än om du har en större BMW. Lite märkligt.

BMW:s lilla busbilsmärke, Mini servas på samma verkstäder och problemet är detsamma med den bilen.

Håller värdet bra

Gör BMW-verkstäderna skillnad på folk och folk – eller är det kunderna som ställer olika krav och därför får olika behandling? Totalt är dock 1-serien ett bra begköp. Bilen håller sitt andrahandsvärde bra och även driftsäkerheten är bra. Sa vi att den är rolig att köra också?

Tänk på det här innan du köper BMW 1-serie

FAKTA BMW 1-serie

Alrid Söderlind , Peter Gunnars

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar