Svenska oron: Att bli lurade av verkstaden

Av: 

Felix Björklund

Fordonsindustri

Att bli uppskörtad av verkstaden är många svenska bilisters stora oro.

Men trots det är det få som jämför priser mellan olika aktörer, det visar en ny studie.

– Eftersom bilen generellt gör konsumenten osäker då man inte har kunskap eller intresse för bilen, visste vi att även verkstadsbesöket skapar viss oro, säger Malin Landberg, vd, för verktadsportalen Lasingoo.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på FacebookHar du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla här

Hur gör du när du ska fixa bilen, åker du bara till din ”gamla vanliga”, eller jämför du olika verkstadsalternativ?

Enligt en undersökning som verkstadsportalen Lasingoo gjort så framgår det att fyra av tio känner oro för att bli lurade av verkstaden och att behöva betala överpriser. Men trots det är det få som kollar alternativ innan de åker till närmsta verkstad.

Ett resultat som inte är förvånande enligt Malin Landberg, vd för företaget.

– Det var därför vi startade. 41 procent säger att de är oroliga för att betala för mycket då de lämnar in sin bil på verkstad, och det är en av faktorerna till att över 60 procent också väljer samma verkstad som förra gången, utan att jämföra till exempel kundbetyg eller priser. Vi vill göra branschen mer transparent, säger hon.

Få som jämför

I undersökningen framgår det även att inför sitt verkstadsbesök var det bara 16 procent av de svarande som kontaktade mer än en verkstad och endast var tionde tog in flera offerter. Detta trots att priserna kan skilja sig markant.

– Det är en stor skillnad mot hur vi i dag bokar hotell, hittar resor och jämför allt från barnvagnar till tv-apparater, säger Malin Landberg.

Pris inte det viktigaste

Det om något visar att trots flera alternativ som Autouncle, Bilservicepriser, Skruvat och klart samt Lasingoo, är det få konsumenter som faktiskt aktivt försöker jämföra bilverkstäder.

Något som även framgick i undersökningen att priset faktiskt inte var den avgörande faktorn när bilägare väljer verkstad.

– Man verkar beredd på att betala för att serva eller reparera bilen. Bemötande, garantier och kompetens är det som värderas högst. Ett lågt pris kommer först på sjunde plats då konsumenter själva får ange vad som är viktigast för dem. Att verkstadsomdömen anses vara otroligt mycket viktigare än priset, det tycker jag är spännande med undersökningen, säger Malin Landberg. Vi vill förenkla för konsumenter att hitta verkstäder och skaffa sig en uppfattning om vilken verkstad man vill använda.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ANNONS

REA upp till 30% rabatt hos Autoexperten - allt du behöver för din bil!

Extern länk från Autoexperten

Köp här!

Publisert:

LÄS VIDARE

Exklusiv lista: Här lagar du bilen billigast

ÄMNEN I ARTIKELN

Fordonsindustri

Bilar

MER OM MIN BIL

Topplistan: Se bilarna som är dyrast att serva

Exklusiv lista: Här lagar du bilen billigast

Studien bekräftar – bilägarna blir blåsta

Studie: Därför ratar Svenskar elbilarna

Testet visar: De här bilarna är livsfarliga

Superguide: Så mycket ska du betala på bilverkstaden

Svenskarnas skräck – när vi köper begagnat

Studie: Tillvalen som ökar värdet på bilen

Vill ha rot-avdrag för verkstadsjobb

Avslöjar: Volvo XC90 brister stort i kvalitet

Så mycket kostar Seat-suven Ateca

Branschen kritisk till nya skattehöjningen

Lista: Här är det billigast att laga bilen

Fel färg får varannan bilköpare att backa

Studie visar: Tre mils räckvidd räcker långt

Avslöjar: Svenskar vill inte dela med kollegan

Vanliga missarna vid beg-bilköpet

Allt fler bilister gör livsfarliga misstaget

Juristens 6 råd när du privatleasar bil

Elbilar är värre för hälsan än dieselbilar

Dags för nya däck – så sparar du tusenlappar

Kolla, så ser nya Tesla Model S ut

Här är vägarna sämst i Sverige

Fynda bildelar via internet