Genmäle om däcktest

MOTOR

Continentals vd skriver själv - och Robert Collin svarar

Aftonbladets artikel med rubriken "Så blir du lurad av däck-jätten, Continental skickar bättre däck till tester än till vanliga bilister", publicerad den 25 december, innehåller en rad sakfel. Därför väljer jag nu att kommentera den och ge ytterligare information till läsarna.

I artikeln anklagas Continental för att leverera "preparerade däck" från sin hemliga utvecklingsavdelning i Hannover till däcktester. Ovanstående påstående är direkt osanning.

I Aftonbladet hävdas att testdäcken måste vara "mjukare och styvare" för att få bättre egenskaper. Påståendet i artikeln stämmer inte och bevisas inte heller genom det så kallade bildbevis som publiceras i artikeln. Bilden visar endast avvikelser i konstruktionen som ligger inom toleranserna i vår däckproduktion.

Eftersom artikeln utgör en allvarlig anklagelse emot oss som företag är det naturligtvis av största vikt att allt som tas upp i artikeln baseras på korrekta fakta. Detta är inte fallet här och beklagligt eftersom vi har stor respekt för Aftonbladet.

Vår förväntan är naturligtvis att bli värderade på korrekta grunder i framtiden. Vi vill samtidigt bidra till öppenhet och stöd vid framtida tester och reportage som görs av Aftonbladet och andra tidningar.

Därför är vi angelägna att visa hur vi bedriver verksamheten med våra personbilsdäck gällande utveckling, produktion, marknadsföring och försäljning. Vi välkomnar Aftonbladet och andra tidningar att besöka oss och ta del av detta.

Svar: Continental har ofta placerat sig förvånansvärt högt i våra däcktester. När vi i höstas köpte en omgång av "testvinnaren" för att göra om testet och kontrollera våra resultat hade köpedäcket närmare tio procent sämre grepp på is än det däck som Continental gett oss inför testet. Köpedäcket var också mer instabilt på asfalt. En genomskärning visar stora skillnader i konstruktionen. Om Continental har så stora avvikelser i produktionen är det tillräckligt för att avråda från köp.

Läs artikeln från 25 december:

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar

Däck