Lite mer snö än vanligt - då stannar Sverige

Av: 

Robert Collin

Väg 280 öster om Rimbo.

Foto: PONTUS ORRE

Bilar

Snöovädret över Stockholmstrakten är över. För den här gången.

Grannarna och jag har skottat fram våra garageuppfarter här hemma i Norrtälje, jag vet inte för vilken gång i ordningen bara i dag.

Men snödrivan på altanen har vuxit till tre meters höjd, dörren kommer inte att kunna öppnas förrän i maj.

Robert Collin.

Snösvängen var här på eftermiddagen och plogade rent både gatan och parkeringen. Sen kom det ett par, tre decimeter till på tre timmar, tillsammans med kraftig blåst från Östersjön.

Det tog i ordentligt vid fyratiden, sen blev det bara värre. E18 som leder förbi Norrtälje mot färjeläget Kapellskär proppades igen av långtradare på tvären, i diket eller bara med spinnande drivhjul.

Sen gick larmet om en SL-buss i diket strax söder om Rimbo, ett par mil sydväst om Norrtälje. Många skadade, enligt första larmet.

Jo, jag lovade nyhetschefen att köra dit. Sopade fram min Citroën C5 med nya fina dubbdäck. Testbilen, en bakhjulsdriven BMW på lågprofildäck, hade inte haft en chans.

Det är inte ens en kilometer från radhuset till motorvägen. Men kaos hela vägen. Folk som skottade loss bilar som kört fast mitt på gatan. Bilar i snövallen, bilar med spinnande hjul utan att röra sig ur fläcken.

På väg ut ur stan, en långtradare fast i korsningen, till hälften nere i diket. En annan fast i rondellen under Kapellskärsvägen. En mobilkran som försökte bärga en tredje långtradare som låg långt ner på slänten från E18. Den hade legat där sen tidigt i morse.

Norrtäljes södra infart en lång stillastående kö med hemvändande Stockholmspendlare. Tre, fyra kilometer i två filer. Bussar, bilar, långtradare.

Sen tomt ett par kilometer, och sen ny kö bakom fyra långtradare som kört fast i en mycket svag uppförslöpa (hade de vinterdäck på drivhjulen? Nej!).

Sikten är max 20 meter. Jag ser inga bilar framför mig när jag kör Europavägen söderut. Min hastighet är 30 kilometer i timmen.

Om det står en bil och blockerar framför mig har jag max 20 meter på mig att försöka få stopp. Det är som att köra i en katastroffilm. Men på riktigt.

Jag ringer nyhetschefen. Att försöka ta sig till bussolyckan i Rimbo är för farligt. Risken att köra fast är stor, risken att krocka eller bara halka i diket är överhängande.

För att slippa sitta fast i den nu halvmillånga och nästan stillastående kön på motorvägen väljer jag gamla Norrtäljevägen.

Jag ångar mig igen. Men för sent, var skulle jag vända. Det är helt oplogat, ett par decimeter snö och några enstaka hjulspår.
Får jag ett möte kan det bli svårt.

Mötet kommer och jag svänger in på en bussficka. När jag ska i väg sitter jag fast. Det blir backa-framma några gånger, sen är jag i väg med spinnande framhjul.

Två möten till går också bra.

Sen är jag vid infarten till Norrtälje. Ensam på gamla vägen men det är stopp på motorvägen. Stopp på Kapellskärsvägen. Stopp på Åkersbergavägen.

Överallt står det långtradare och blockerar.

Jag försöker mig på att gena genom Görla industriområde. Där har två långtradare misslyckats med att mötas, den ena är till hälften nerhasad i diket.

Det är stopp överallt.

Här i Sverige är vi alltid lika snabba på att fördöma andra länders katastrofberedskap. Det kan handla om monsunregn, tropiska stormar, översvämningar, skogsbränder, jordbävningar, eller massmördare i Norge.

Alltid skulle vi ha klara problemen bättre.

Men när det snöar lite mer än vanligt, då stannar Sverige.

Hade gubbarna i snösvängen kört sina timmar redan på eftermiddagen? För när det var som värst såg jag inte ett enda snöröjningsfordon. Inte ett enda.

Hur många miljoner kronor kostade snökaoset bara i en så liten och begränsad del av Sverige som Norrtälje och Roslagen?

Och hur mycket hade det kostat att skicka ut några plogbilar?

Det här var inte sista snöovädret den här vintern. Förbered dig så klarar du nästa kaos lite bättre:
Ha alltid med varma vantar och höga kängor eller stövlar i skuffen.
Ficklampa
Snöspade
Bogserlina (plocka gärna fram den lösa bogseröglan och lägg den i handskfacket)
Reflexväst
Kolla spolarvätskan, snåla inte med spriten.
Är torkarbladen slitna? Byt!

ANNONS EXTERN LÄNK

Sänk din månadskostnad och samla dina lån med Lendo - ansök enkelt här.

Lendo

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Robert Collin

MER OM MIN BIL

Collin: Nya fartkameror – istället för säkrare väg

Robert Collin: Här är Sveriges farligaste vägar

Unikt vintertest: Så klarar bilarna kylan