Forskare: Polisen jobbar på fel sätt

MOTOR

"De är ineffektiva och har fel fokus"

Foto: Polisen står på fel platser vid fel tidpunkter – och bryr sig mest om statistik, hävdar en polisforskare. Du förstår inte vårt uppdrag, svarar trafikpolisen. Foto: BÖRJE THURESSON

Ett storbråk om polisens arbete har blossat upp.

I ena hörnan: Polisforskaren Stefan Holgersson och Leif GW Persson.

I andra hörnan: Sveriges trafikpoliser.

Vad bråket handlar om: Att trafikpolisen bara arbetar med att jaga "pinnar" – att göra så många kontroller som möjligt istället för att hitta trafikfarorna. Därför sänks inte antalet olyckor i trafiken.

I en ny rapport menar polisforskaren Stefan Holgersson att polisen jobbar ineffektivt och är på fel plats vid fel tidpunkt.

– Mycket handlar om statistik. Man tittar inte på var, när och varför olyckorna händer, säger Holgersson i "Veckans brott" som sändes i SVT i tisdags.

Holgersson jämför med Trafikverkets hastighetskameror som placeras där de ger mest effekt och hävdar att polisen nästan enbart tittar på hur man ska nå upp till sina kvantitativa mål. Därför ställer de sig nånstans mitt på dagen och gör minst antal nykterhetskontroller den tid på året då människor kör som mest rattfulla. Hastighetskontrollerna görs inte heller där flest olyckor sker, hävdar Holgersson.

"Bekväma poliser"

Leif GW Persson håller med och menar att polisen ställer sig bekvämt i närheten av polisstationen – och inte på de tider och platser där brotten sker.

– De anpassar sin bekämpning till sina egna önskemål, säger Persson, och det är ineffektivt.

Trafikpolisen Ruben Börjesson, som arbetar i Nyköping, är kritisk till rapporten och till Leif GW Perssons påståenden.

– Siffrorna är säkert riktiga, men slutsatsen är fel, säger Ruben Börjesson. Det är synd att Stefan Holgersson får så mycket publicitet när han inte förstår vad han har forskat fram.

– Vårt uppdrag är att minska svårt skadade och dödade i trafiken. Inte att minska antalet trafikolyckor, säger Börjesson.

– Sverige har en unik trafiklagstiftning som ger polisen rätt att helt slumpmässigt stoppa folk och få dem att blåsa, säger Börjesson, men det gör vi inte för att ta fast fyllerister utan för att få bort rattfylleriet. Många rattfyllerister jagar vi dessutom med hjälp av tips.

"Ska arbeta förebyggande"

Ruben Börjesson säger att polisen kan arbeta preventivt eller repressivt, det vill säga förebyggande eller med regelrätta insatser.

Men i första hand ska polisen arbeta förebyggande – det är polisens huvuduppdrag. Och att synas i trafiken har en god förebyggande effekt, menar Börjesson. Och när det gäller att "räkna pinnar" svarar Börjesson att kvantitet också ger resultat.

Problemet, enligt Börjesson, är i stället dålig kommunikation från polisens ledning – att informationen om polisens mål och syfte inte når ut till alla inom polisen.

– Att stå där att stoppa folk rent slumpmässigt är inte jätteuppskattat alla gånger, men allting i jobbet är ju inte roligt. Det gäller för alla inom polisen att förstå vad det är vi gör och varför.

Men Ruben Börjesson är positiv till att det forskas.

"Forskarna måste förstå"

– Vi behöver forskare, det går inte att komma längre med rutin och erfarenhet. Men forskarna måste ju förstå, säger Ruben Börjesson. VTI gör också forskning på området och deras forskning talar emot Holgerssons rapport.

Aftonbladets trafikreporter Robert Collin förhåller sig neutral till striden.

– Det är inte ofta som jag håller med båda parter, men det gör jag faktiskt den här gången. Holgersson har rätt, polisen är allt för sällan ute där de verkligen behövs. Ruben Börjesson har också rätt – det är klart att polisen ska vara ute, visa upp sig och synas.

– Problemet är ju fikarummet – det är där de inte ska vara. Om de slutade fika så mycket skulle de både kunna vara ute på nätterna och jaga fyllon och vara ute på dagen och visa upp sig, säger Robert Collin.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar