Var tionde bil fixar inte nya bensinen

Regeringen vill fördubbla mängden etanol

2014 fördubblas halten etanol i vanlig bensin, enligt ett regeringsförslag. En likadan övergång möttes med stor skepsis i Tyskland och Finland. Foto: STEFAN MATTSSON

Regeringen vill fördubbla inblandningen av etanol i vanlig 95-oktanig bensin.

Bakgrunden är ett direktiv från EU om att minska bilparkens klimatpåverkan. Mer än var tionde bil klarar dock inte att gå på det nya E10-bränslet utan får fortsätta att tankas med 98 oktan.

Förslaget i vårbudgeten går ut på att det 2014 införs en kvotplikt som ökar inblandningen av etanol i standardbensin, dagens 95 oktan, från fem till tio procent. Samtidigt ökas FAME-inblandningen i diesel till sju procent.

Sverige blir dock inte först med E10.

I Tyskland och Finland möttes övergången till E10 av en kraftig misstro från bilisterna. Anledningen var rädsla för att bilarnas motorer skulle ta stryk. Följden blev att många bilister valde att tanka högoktanigare bensin i stället.

Experter som Aftonbladet Bil varit i kontakt med menar att farhågorna för motorskador är överdrivna.

– Om bilägarna inte drabbas och får riktig information är vi positiva till E10, säger Milos Kosijer, teknisk expert på Motormännen.

”87 procent kan gå över”

Redan i dag finns en lista över vilka bilmodeller som enligt biltillverkarna kan köras på E10.

– De bilar som kan köras på 95 oktan klarar också E10, säger Bertil Moldén på Bil Sweden som sammanställt listan.

– Det innebär att 87 procent av bilparken som i dag rullar på 95 över en natt kan gå över till E10. De som inte kan köra på E10 vet om det, de tankar redan 98 oktan.

Dessa bilägare ska dock vara försiktiga med E10, poängterar Milos Kosijer.

– Packningar och slangar kan skadas. Bränslepumpen kan ta stryk när insprutningstrycket ökar. Att förbränningstemperaturen höjs kan skada cylindrar och kolvar. Någon enstaka feltankning ska dock inte innebära något problem.

Smörjningen försämras

Ett problem är också att den oljefilm som skyddar motorn tunnas ut om motorn inte är anpassad till E10.

– Smörjningen försämras. Egentligen borde man byta olja och oljefilter oftare, säger Milos Kosijer.

Någon risk för att bilen blir underkänd i Bilprovningens avgasprov är det inte heller.

– Nyare bilar är redan certifierade för E10. Och de testerna är mycket tuffare än det enkla avgasprov vi gör, säger Morgan Isacsson på Bilprovningen.

Listan över bilmodeller som klarar E10 finns på bilsweden.

Ulf Laveborg

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar