Kommer 215 mil – på 43 liter diesel

Av: 

Erik Gustafsson

Peugeot

En uppdaterad Peugeot 208 – och en rejält snåltrimmad dieselmotor.

Här är rekordbilen som bara drar 0,20 liter per mil – och kommer hela 215 mil på 43 liter diesel.

Till Sverige kommer den i slutet av augusti.

I 38 timmar körde Peugeot sin uppdaterade 208-modell med 1,6-liters 100-hästarsmotor runt sin testbana i Belchamps i sydöstra Frankrike, noggrant övervakade av organisationen UTAC (Union Technique de l’Automobile du motocycle et du Cycle).

Flera förare ingick i försöket och varje förare fick köra tre till fyra timmar långa stinter – men det gick inte direkt snabbt för dem, däremot snålt. Med en medelhastighet på 56,6 kilometer i timmen tog sig bilen hela 215,2 mil – genom att bara förbruka 43 liter diesel.

Någon mer information om själva testet har däremot inte avslöjats, annat än att det tog 38 timmar.

Långt under officiell förbrukning

Resultatet är en rekordlåg förbrukning för långdistanskörning med en serietillverkad standardbil. Testförbrukningen på 0,20 liter per mil är dessutom långt under bilens certifierade förbrukning för blandad körning, som med just den här 1,6-litermotorn med 100 hästkrafter ska dra 0,30 liter per mil och släppa ut 79 gram koldioxid på pappret. På pappret i alla fall.

Hur mycket bilen drar i verklig trafik, i med en högre medelhastighet än 56 km/h, får vi däremot återkomma till när den uppdaterade versionen av Peugeot 208 lanseras i Sverige i slutet av augusti. Den kommer, förutom med den snåla dieselmotorn, också med såväl trecylindriga bensinmotorer som andra dieselmotorer. Någon prislapp har Peugeot däremot inte avslöjat.

ANNONS EXTERN LÄNK

Se över dina möjligheter till ett lån: Ansök om upp till 600 000 kr utan säkerhet genom Lendo.

Lendo

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Peugeot

Motor

Bilar

MER OM MIN BIL

Bilen drar mer bränsle än du tror – och tillverkarna påstår

Första testet av Peugeots elbil e-208

DUELL: Peugeot 3008 SUV vs VW Tiguan

Jaguar XJ är tillbaka – ska utmana tyskarna

Kolla, så mycket mer drar bilen egentligen

Så mycket kostar VW:s uppdaterade Sharan

Honda – en bantad favorit

Förnybart bränsle gör dieselbilar renare

TEST: Så bra är nya Volvo V90 B4

Opels nya suv – vi har provkört Grandland X

Tipsen: Så sparar du tusenlappar på bensinnotan

Trekamp: Ny stjärna i golfklassen

El eller hybrid – så väljer du rätt miljöbil

MISSAR BRÄNSLEMÅLET

Suzukis nya laddhybridsuv får toppbetyg

Suvtest: Klockren vinnare – ”ingen kommer i närheten”

Obegripligt stora skador för tysk industri

Test: Så bra är nya Ford Kuga PHEV

TOPP-5: Här är de snålaste suvarna

Extra poliskontroller i veckan

Provkörd: Audi Q7 e-tron

Volvo slutar utveckla nya dieselmotorer

Branschen varnar: ”Bensinen snart ännu dyrare”

Test: Så bra är Renault Talisman Sport Tourer