Volvos galna succé i USA

Av: Daniel Söderbäck

Publicerad:

Ökade försäljningen med 86,9 procent i landet under oktober: ”En stor framgång”

Nya Volvo XC90 är en stor framgång för Volvo på den amerikanska marknaden, och en av huvudanledningarna till att Volvo ökade försäljningen med 86,9 procent i landet under månaden jämfört med samma tid i fjol.
Foto: VOLVO CARS
Nya Volvo XC90 är en stor framgång för Volvo på den amerikanska marknaden, och en av huvudanledningarna till att Volvo ökade försäljningen med 86,9 procent i landet under månaden jämfört med samma tid i fjol.

Volvo ökar sin försäljning i USA med 86,9 procent under oktober jämfört med samma tid i fjol.

Huvudanledningen: nya XC90, som beställts av över 70 000 människor runt om i världen.

– I stort sett hela uppgången i USA handlar om framgången med nya XC90, säger Stefan Elfström, Volvo Car Group.

Efterfrågan på Volvo XC90 är stor. Och allra mest märks den på den amerikanska marknaden.

När Volvo under tisdagen presenterade sina försäljningssiffror för oktober och för de tio första månaderna 2015 sticker USA ut – rejält.

Den svenska biljätten visar upp en ökning på hela 86,9 procent i USA jämfört med samma månad 2014.

– USA sticker ut med just ett stort anta sålda XC90. Även 60-serien säljer väldigt bra, säger Stefan Elfström på Volvo Car Group till Aftonbladet Bil.

– XC90 ligger i ett segment som är väldigt populärt i USA och det visar att vi har en bil som blivit precis rätt i förhållande till förväntningarna från våra kunder, fortsätter Elfström om anledningen till XC90:ns popularitet i ”Staterna”.

”Inte hållbar i längden”

Dock tror inte Stefan Elfström att ökningen på 89,6 procent är en siffra att sikta på framöver.

– Det är många kunder i USA som väntat på sina bilar, vi har kunnat leverera ett stort antal under oktober. Ökningen är inte hållbar i längden, men det är en stor framgång.

Hur jobbar ni för att fortsätta med de positiva siffrorna i USA?

– Inom kort ska S80-ersättaren, nya S90, visas upp i Detroit i januari. Under de kommande fyra åren kommer vi förnya hela modellprogrammet, där XC90 och S90 är de två första nyheterna.

Hittills har över 70 000 människor runt om i världen beställt en ny XC90 sedan säljstarten, varav 25 000 av dem har levererats ut till sina kunder, enligt Stefan Elfström.

”Kommer se upp- och nedgångar”

Under oktober månad sålde Volvo 45 801 bilar runt om i världen, en ökning med 12,6 procent jämfört med oktober 2014. Totalt, över årets tio första månader, är alltjämt Kina Volvos största marknad, en marknad som Volvo dock tappar några procent på.

– Kina har påverkats av en generell nedgång av ekonomin. Vi har historiskt sett en väldigt kraftig tillväxt i Kina under de tre senaste åren. De nivåerna kan man inte räkna med på längre sikt. Man kan säga att Kina normaliserats.

– Vi kommer se både upp- och nedgångar där och det gäller för oss att konkurrera i premiumsegmentet med hjälp av nya produkter, expandera vårt nätverk av återförsäljare, där vi inte vuxit klart ännu, samt att vi ser en växande medelklasss i Kina som efterfrågar bilar.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN