Koreanerna anfaller - med dåtidens säkerhet

MOTOR

Hyundai är på G - men inte i kapp

Det byggs inga dåliga bilar nuförtiden”. Eller ”Skillnaden mellan premium- och masstilverkade bilar har minskat.” Och ”nu är koreanerna i kapp.”

Jo, det är så det brukar stå.

Och i den här tidningen höll alldeles nya Hyundai Santa Fe på att få samma betyg i säkerhet som Volvo XC90. Är det rimligt? Är en alldeles ny koreansk bil lika säker, lika bra, lika modern som en europeisk?

Knappast.

Nya Santa Fe är en alldeles förträfflig bil i många avseenden. Komforten är i toppklass, fjädringskomforten hör till de bästa och det är behagligt tyst inne i bilen.

Kvalitetskänslan är helt ok, stolarna är hyfsade, det mesta ser riktigt bra ut.

Men är det verkligen lika bra som de bästa européerna? Vi börjar med att skrapa lite på säkerhetspolityren.

De flesta som dör eller skadas allvarligt i trafiken hade inte bältet på sig. Därför är en tydlig bältesvarnare en mer effektiv livräddare än aldrig så många krockkuddar.

I Santa Fe kan jag köra över 1,5 kilometer innan bältesvarnaren gör sig hörd. 1,5 km. Det känns inte säkert, men jag har inte läst om det i något test hittills.

På 1980-talet höll Audi på att raderas ut som bilmärke i USA. Anledningen var att flera bilar till synes oförklarligt och utan förarens vilja hade rusat iväg på full gas med flera katastrofer som följd.

Det visade sig vara den mänskliga faktorn som ställde till det. Förarna hade gasat när de startade motorn och råkat peta i automatlådans växelförare i drive- eller backläge.

Då införde alla tillverkare en säkerhetsspärr och numera måste man trampa ner bromsen för att få växelföraren från p-läget till fram eller back. Och de oförklarliga tjurrusningarna har försvunnit.

Nu har det gått över 20 år och nu kommer Hyundai med en ny femstegad automatlåda. Men fortfarande utan säkerhetsspärren. Det känns inte säkert, men jag har inte läst om det i något test hittills.

Vid en frontalkrock, eller ännu värre, en runtslagning, skadades ofta personerna i bilen av bagage som kom flygande. Förr i tiden alltså. Volvo införde ett flexibelt bagageskydd för snart 15 år sedan och nu har de flesta tillverkare följt efter. Och knappt någon skadas av kringflygande bagage numera.

Men nya Santa Fe har inget sånt skydd. Det känns inte säkert, men jag har inte läst om det i något test hittills. (Ok, det finns ett fast galler av förkrigsmodell att skruva fast, men då fungerar bilen knappast som familjebil längre.)

Den nya koreanska stadsjeepen är mer komfortabel än körglad, och det passar mig bra. Men att köregenskaperna försämras så markant när man fyller bilen, det räcker med sju personer utan last, och blir ännu värre med bagage längst bak, det känns inte säkert. Men jag har inte läst om det i något test hittills.

Inbrott är ett annat elände som de flesta biltillverkare försöker komma tillrätta med. En bra grej är ett insynsskydd över bagagerummet. Hyundais är så dåligt att importören skäms och inte vill visa det för oss journalister. Det känns inte säkert, men jag har inte läst om det i något test hittills.

Bilinbrott för att komma över stereon har nästan försvunnit sen alla seriösa tillverkare infört integrerade originalstereoapparater. Men inte Hyundai. Tjuvarnas nya favoritmärke. Det känns inte säkert, men jag har inte läst om det i något test hittills.

Att den nya automatlådan saknar bränslebesparande lockup är en annan allvarlig invändning. Nya Santan suger i sig bränsle som få andra stadsjeepar. Det känns inte seriöst, men jag har inte läst om det i något test hittills.

Koreanerna är på gång, men långt ifrån i kapp. Det måste vi vara medvetna om.

PLUS

MINUS

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar