87 – en stor siffra

1 av 2
MOTOR

Först trodde jag att Benjamin hade räknat fel. Vi räknade igen, och fann samma siffra. 87.

87 är antalet bilar vi har testat under det här året. 87. Hann faktiskt bli lite stolt, sedan började det stora arbetet.

I slutet av varje år är det lite av examen för oss här på Bilredaktionen. Det är ju då vi summerar det vi åstadkommit de senaste tolv månaderna. Och testerna är det allra viktigaste, själva kärnan i vårt arbete och det ni, våra kära läsare, efterfrågar allra mest. Det blev 87 i år, mot 47 i fjol. Kanon, tycker jag själv.

Det stora arbetet består i att gå igenom alla 87 testen, granska betygen på nytt, skriva kommentarer och redigera. Men varför granska redan satta betyg, kanske någon frågar. Jo, det ligger till så här: ett år är lång tid. De bilar som kom i januari, fick i många fall nya konkurrenter mot slutet av året, och då måste betygen vägas på nytt. För i januari kan ju vara värt bara när konkurrenten har kommit med en mycket bättre bil.

När sedan allt var genomgånget konstaterade vi att det var stenhårt i toppen av listan. Det blev faktiskt så att den allra sist testade bilen snodde åt sig topplatsen. Volvo V70 med 2,4-litersdieseln låg som tvåa bakom snart anländande Peugeot 308. Men i sista sekunde slog sig V70 med etanolmotor förbi, genom ett höjt betyg i ekonomironden. Så kan det gå.

Slutet av året betyder också avundsjuka, för min egen del. Detta beroende på att det är just dessa veckor jag skickar iväg Robert Collin till mina drömmars stad – Las Vegas – och mina drömmars bilmässa – SEMA. Du hittar Roberts fylliga rapport från bil-blingandets förlovade land redan på nästa uppslag.

Nästa nummer av Bil kommer 29 januari, men då kan jag lova ett packat nummer. Redan när du läser detta är vi på väg mot Lappland och det årliga vintertestet. Ett rejält jobb om våra bravader på Gåraträcksjön kan bli ditt ljus i januarimörkret. Till dess: God jul, gott slut och ett gott nytt år!

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar