Äntligen – en lag som gör trafiken säkrare

MOTOR

Plötsligt höjde Vägverket blicken och såg andra risker än Svenssons fortköring på motorvägen

Äntligen ett lagförslag som kan göra trafiken säkrare! Det kostar inga pengar. Det jävlas inte med vanligt hederligt folk. Det kan genomföras och få genomslag på kort tid. Och det lär få ett brett stöd.

Det handlar om förslaget att unga bilförare inte ska få köra på nätterna.

Så är det redan i en del andra länder, bland annat i vissa stater i USA, och det funkar. Ja, vilken idiot som helst förstår att det är mer effektivt mot trafikdöden än att jaga Svensson en solig söndagförmiddag på motorvägen.

Att grabbar med färska körkort ställer till det i trafiken vet vi sedan länge.

De tror att de är Michael Schumacher så fort de sätter sig i bilen med sitt nya körkort.

De kör på tok för fort, tar risker utan att tveka och inser inte att det är skillnad mellan dataspelet och verkligheten.

Inte alla grabbar förstås. Och sällan unga tjejer. Men det nya lagförslaget lär gälla alla färska körkortsinnehavare under en viss ålder. Och så måste det vara. De ”ordentliga” ungdomarna får försöka trösta sig med att de 1. inte i lika hög grad riskerar att bli påkörda av någon annan ung förare och 2. lär få lägre försäkringspremier när olyckorna minskar.

Allting började för snart tio år sedan när konjunkturen var dålig, allt färre unga hade råd att ta körkort och de som gjorde det övningskörde allt mer med sina föräldrar.

Trafikskolornas riksförbund med goda (allt för goda) kontakter på Vägverket lyckades få till stånd ett förslag om ny körkortsutbildning.

Stefus, som förslaget hette, gick ut på att knyta upp körskoleeleverna till körskolan och försvåra övnings-körningen med pappa och mamma.

Det var alla möjliga restriktioner som i princip skulle stoppa all så kallad mängdträning, trots att just mängdträningen med mamma och pappa visat så goda resultat.

Att handläggarna på Vägverket satt i trafikskolornas knä var uppenbart.

Förslaget fick massiv kritik, inte minst här i Aftonbladet, och trafikskolorna utsåg just mig av alla kritiker till sin huvudmotståndare i kampen om körkortseleverna.

Det tog inte lång tid för regeringen att spola hela Stefus-förslaget.

Här i Aftonbladet drev jag hårt linjen att trafikantkunskap måste in som ett obligatoriskt ämne i skolan, med start redan på dagis och färdigt körkort, eller åtminstone teoriprov, på gymnasiet.

Tankarna fick ett brett stöd, utom från körskolorna – och mer förvånande – från skolan!

Körskolorna ville inte släppa ifrån sig eleverna och skolan prioriterade viktigare ämnen, som matte, svenska, makramé och grekiska antiken (fritt val).

När skolan inte ville vara med om att utbilda goda trafikanter gick luften ur reformen.

Men nu kommer nya fräscha förslag.

Det första är att mamma och pappa måste gå en handledar-introduktion innan de ger sig ut på vägarna med ungarna som elever.

Trafikskolorna försökte förstås få monopol på introduktionen (fattas bara!) men nu ska även bildningsförbunden och andra lämpliga organisationer kunna ordna kursen. Det handlar om en kväll där handledaren informeras om hur viktigt handledarjobbet är och eleven får en introduktion i saker som nykterhet, hastighet och hänsyn.

Alldeles utmärkt.

Dessutom föreslår alltså Vägverket att de unga körkortsinnehavarna inte ska få köra på nätterna de första åren.

Även det alldeles utmärkt.

För även den mest skötsamme och nyktre yngling kan få omdömet avtrubbat på väg hem från festen när kompisarna i bilen hetsar honom att gasa på lite.

Unga pojkar står för en förfärande stor del av bilolyckorna, och de flesta av olyckorna sker på sena kvällar och på natten. På väg hem från festen, ofta med kompisarna i bilen.

För första gången på länge kommer ett förslag från Vägverket som verkligen kan minska antalet olyckor på vägarna.

Signaler

Robert Collin vet när det slår om

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar