Daimler lanserar självkörande lastbil

avErik Gustafsson

1 av 6

USA har redan fått självkörande lastbilar.

Daimler-ägda Freightliner är först i världen med tekniken.

Men fortfarande krävs en förare bakom ’ratten’ – ett tag till i alla fall.

I veckan har två självkörande lastbilar för första gången registrerats i delstaten Nevada i USA. Med systemet Highway Pilot ska Freightliner Inspiration Truck bränna upp och ner längs delstatens motorvägar helt av sig själv. Nästan i alla fall.

Lastbilen har en radarenhet riktad framåt som dels skannar av området upp till 250 meter i 18 graders vinkel framför hytten, och en som sträcker sig 70 meter framåt men i 130 graders vinkel. En stereokamera håller dessutom koll på vägmarkeringar och vägskyltar upp till 100 meter framåt.

Kräver förare

Highway Pilot har enligt Daimler redan testats under 1 600 mil vid koncernens testbana i Tyskland. Och snart lär tekniken hitta ner även i koncernens Mercedes-lastbilar och därmed även i Europa.

Än så länge fungerar enbart systemet på motorväg och kräver en förare som ska vara redo att rycka in vid omkörningar eller om man ska ta en avfart.

Sysselsätter 86 000 personer i Sverige

Under 2012 skedde 70 procent av samtliga godstransporter i USA med lastbil, vilka fraktade runt 9,4 miljarder ton gods i landet. Låter det mycket? Enligt Daimler beräknas godstransporten på väg tredubblas från dagens nivåer fram till 2050. Och även om Freightliners Inspiration Truck i dag kräver en förare i hytten dröjer det nog inte länge innan lastbilen klarar av även omkörningar – åtminstone så länge man håller sig på motorvägen.

Åkeribranschen i Sverige sysselsätter omkring 86 000 personer och 2010 fraktade de tillsammans 320 miljoner ton gods totalt 2 086 miljoner kilometer, med såväl svenska som utländska lastbilar, enligt Trafikanalys.

ARTIKELN HANDLAR OM

Daimler

Motor

Bilar