Daimler lanserar självkörande lastbil

Av: 

Erik Gustafsson

Daimler

USA har redan fått självkörande lastbilar.

Daimler-ägda Freightliner är först i världen med tekniken.

Men fortfarande krävs en förare bakom ’ratten’ – ett tag till i alla fall.

I veckan har två självkörande lastbilar för första gången registrerats i delstaten Nevada i USA. Med systemet Highway Pilot ska Freightliner Inspiration Truck bränna upp och ner längs delstatens motorvägar helt av sig själv. Nästan i alla fall.

Lastbilen har en radarenhet riktad framåt som dels skannar av området upp till 250 meter i 18 graders vinkel framför hytten, och en som sträcker sig 70 meter framåt men i 130 graders vinkel. En stereokamera håller dessutom koll på vägmarkeringar och vägskyltar upp till 100 meter framåt.

Kräver förare

Highway Pilot har enligt Daimler redan testats under 1 600 mil vid koncernens testbana i Tyskland. Och snart lär tekniken hitta ner även i koncernens Mercedes-lastbilar och därmed även i Europa.

Än så länge fungerar enbart systemet på motorväg och kräver en förare som ska vara redo att rycka in vid omkörningar eller om man ska ta en avfart.

Sysselsätter 86 000 personer i Sverige

Under 2012 skedde 70 procent av samtliga godstransporter i USA med lastbil, vilka fraktade runt 9,4 miljarder ton gods i landet. Låter det mycket? Enligt Daimler beräknas godstransporten på väg tredubblas från dagens nivåer fram till 2050. Och även om Freightliners Inspiration Truck i dag kräver en förare i hytten dröjer det nog inte länge innan lastbilen klarar av även omkörningar – åtminstone så länge man håller sig på motorvägen.

Åkeribranschen i Sverige sysselsätter omkring 86 000 personer och 2010 fraktade de tillsammans 320 miljoner ton gods totalt 2 086 miljoner kilometer, med såväl svenska som utländska lastbilar, enligt Trafikanalys.

ANNONS EXTERN LÄNK

Sänk din månadskostnad och samla dina lån med Lendo - ansök enkelt här.

Lendo

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN

Daimler

Motor

Bilar

MER OM MIN BIL

Teslas comeback efter olyckorna

Bilen kan inte köra – så här blir det istället

Teknikbullen

Efter olyckan: Ny autopilot på väg

RATTASTROF!

Nu kan dieselbilarnas framtid i Tyskland avgöras

Maktkamp i storbilsklassen

Faller ”Made in Germany” nu?

Flera svagheter med nya lyxiga Volvo XC60

Volten blev en världsnyhet

Bentleys nya Bond-bil imponerar även på miljardärer

Första riktiga testet: Så bra är Volvo V90

Provkörd: Så bra är nya E-Klassen

Så blir framtidens trängselskatt: ”Vissa bilar ska prisas ut”

Nya Volvo tar oss på en klassresa

Bilen har orsakat över 300 bränder

TEST: Så bra är Hyundai Ioniq 5

Elbils-test: Så bra är nya Skoda Enyaq iV 80

Trafikens tio dödsfällor

Nya Ferrarin är som gjord för Sverige

Batteriduellen – Tesla vs Porsche

”Man kan nästan tro att det är en Tesla”

Test: Så bra är Volvos billigare elbilssyskon

4 vildmarkskombi – här är bästa valet