Volvos nya V90 – nu kan du bygga din bil

1 av 8
MOTOR

Svenssonbil och ersättaren till V70 – eller en lyxkryssare för direktörer?

Så här ser nya Volvo V90 ut med extra allt.

Och då hamnar prislappen närmare 800 000 kronor.

Att Volvo accelererat sin ”klassresa” på senare tid går inte att ta miste på. De nya bilarna har alla flyttat fram positionerna för märket när det kommer till att etablera sig som ett ”äkta premiummärke”. Med XC90 var det första gången du kunde köpa en Volvo-bil som kostade över en miljon – och när S90 lanserades så beskrevs modellen som företagets ”inträdesbiljett” till premiumligan.

Och nu har man öppnat orderböckerna för V90, bilen som som ska ersätta kombifavoriten V70 – och kontrasten mot den gamla bilen är stor.

– Vi har verkligen haft en helt fantastisk resa med svenskarnas absoluta favoritbil. Men nu går vi in i en helt ny era med nya Volvo V90. Och vi gör det med en bil som är ny på alla områden och som är utvecklad med förare och passagerare i centrum. Design, säkerhet, teknik, körbarhet – allt ligger i yttersta framkant. Vi kommer att bli klassledande, säger Jessica Span, försäljningsdirektör på Volvo Cars Sverige.

Inget billigt bygge

Under onsdagen så lanserade Volvo V90:n i sin onlinekonfiguratorn och med ett frånpris på 374 900 kronor så ligger den nästan 100 000 kronor över gamla V70. En tydlig vink på att man är på väg från epitet som ”sossecontainer” och ”Svenssonbil”.

Men det är bara början, för de som inte nöjer sig med grundversionen går det faktiskt att dubbla prislappen.

Instegsmodellen är en bensindriven T5:a med utrustningspaketet Momentum. Alternativ till det är dieslarna D4 (387 900 kr) och D5 AWD (427 900 kr) samt bensiaren T6 AWD (463 900 kr). Alla alternativen har som standard automatlåda och utrustningspaketet Momentum – det ska dock nämnas att även om det inte finns i bygg-verktyget, så kommer det att erbjudas enklare alternativ framöver.

– Nya Volvo V90 kommer att bli en mycket viktig bil inom tjänstebilssektorn, likt föregångaren Volvo V70 och XC70. Vi kommer att ha flera attraktiva erbjudanden som ryms inom 7,5 basbelopp passande just tjänstebilsförarna. Men vi räknar även med ett stort intresse på privatsidan, säger Jessica Span.

Möjlighet att individualisera

Och för den som vill bygga sin drömbil går det att kryssa vidare. Tolv exteriörfärger, fem olika fälgalternativ, fyra olika klädslar samt möjligheten att pryda sin Volvo med integrerade dubbla ändrör, diffusor och lite extra krom.

Men som ovan nämnt, det kostar på att pynta sin bil. Maxutrustad går V90 (i dagsläget) loss på 779 000 kronor, och då pratar vi alltså om en bil med en tvålitersbensinare under huven. Den kommande toppversionen T8 med laddhybriddrivlina lär vara ytterligare 150 000 kronor dyrare (om det är samma prispåslag som på XC90).

Utöver V90 T8 kommer Volvo även att lansera V90 Cross Country senare i år.

Under vecka 24 börjar man bygga V90 och de första kundbilarna kommer att levereras i slutet av sommaren.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

ARTIKELN HANDLAR OM

Volvo

Bilar