Saab gasar vidare på miljöspåret

Av: Martin Ström

Publicerad:
Uppdaterad:

Nu kan 9-3 köras på gas, etanol eller bensin

Saab 9-3 konverteras för gasdrift – som ska loka tjänstebilsköpare med fina miljöförmåner.
Foto: Roger Lundsten
Saab 9-3 konverteras för gasdrift – som ska loka tjänstebilsköpare med fina miljöförmåner.

Saab satsar vidare på miljöbilsspåret och visar upp sin senaste modell för EU-pamparna.

En 9-3 som konverterats för gasdrift – som ger stora miljörabatter för tjänstebilsföraren.

Foto: Martin Ström
Joachim Lind, vd på ANA Trollhättan visar att bagagegolvet bygger upp 7,5 centimeter och tror att de flesta kunder accepterar det.

Saaben efterkonverteras av ANA Trollhättans specialbilsavdelning som även bygger polisbilar och andra specialfordon. Man visar projektbilen i samband med EU-mötet ”Future road transport - safe and clean” där vi även kan beskåda Volvos gasbil, V70 2,5FT Bifuel och ett antal elbilar där den roligaste är en eldriven version av Volvos STCC-racer C30.

– Om intresset och efterfrågan visar sig bli stort, kommer vi att marknadsföra och sälja bilen, säger Joachim Lind vd på Saab-handlaren ANA Trollhättan.

Kunden kan välja mellan två versioner.

– Den ena har en räckvidd på 20 mil och då bygger bagagegolvet upp 7,5 centimeter och det är den vi visar idag, förklarar Lind.

Förlorar bagagevolym

Vill man ha 30 mils räckvidd får man försaka mer bagagevolym då golvet bygger upp 12 centimeter. Detta kan jämföras med Volvos gasbil som har samma räckvidd men 11 centimeter högre golv, fast bilen som visas här på utställningen har hela 18 centimeter höjt bagagegolv.

Man förlorar alltså lite bagagevolym, men installationen är snygg och prydlig. Gastankarna är i stål på projektbilen men ska vara av kompositmaterial när bilen går i produktion. Interiört är enda skillnaden en knapp för att välja gasdrift och fyra dioder som indikerar hur mycket gas som är kvar.

Precis som alla gasbilar är rabatten på förmånsvärdet hela 40 procent (dock max 16 000 kronor per år).

Pris på Saabs gasbil är inte klart men Joachim Lind indikerar att man vill ligga strax under 300 000 kronor, alltså cirka 20 000 kronor lägre än den större Volvon.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN