”Väldigt, väldigt viktigt för oss”

Av: Jonas Blomquist

Publicerad:
Uppdaterad:

Motorista på plats vid Cross Country-premiären

1 av 7

Stockholm. I juli kommer du se de första exemplaren av Volvo V60 Cross Country på svenska gator.
Motorista var på plats när modellen avtäcktes i Stockholm.
– Den här bilen är väldigt, väldigt viktig för oss, säger Anders Gustafsson, vd för Volvo Personbilar Sverige.

På Volvo Showroom i Kungsträdgården avtäcktes V60 Cross Country. Just nu har företaget medvind på hemmamarknaden. Anders Gustafsson, vd för Volvo Personbilar Sverige, konstaterar dock att den nya modellen är en viktig del i ambitionen att en miljon Volvobilar alltid ska rulla på svenska vägar. På presskonferensen i Stockholm utlovar han att V60 Cross Country kommer ha ett ”vettigt” prisbasbelopp.

Siktar på 6 000 exemplar

Nästa år lanseras den som modellår -16. Vecka 21 börjar tillverkningen för vår marknad – och i juli väntas de första exemplaren ha hittat ut på svenska vägar. Globalt räknar Volvo med att tillverka 15 000 V60 Cross Country under året. Säljmålet för Sverige ligger på 6 000 exemplar.

För vår marknad erbjuds följande versioner: T5 AWD 5-cyl – 254 hk, T5 FWD 4-cyl – 245 hk, D4 AWD 5-cyl – 190 hk, D4 FWD 4-cyl – 190 hk, samt D3 FWD 4-cyl – 150 hk.

Utöver 65 millimeters extra markfrigång har V60 Cross Country en ökad spårvidd. Kraftigare däck gör att bilen kan hantera allt från trottoarkanter till knaggliga vägar och potthål. Karaktäristiska skärmbreddare i plast och skidplates fram och bak kompletteras av en grill med ”bikakemönster” – och inbyggda dubbla utblås. Interiört har modellen en unik sportklädsel med brun sömning.

”Roligt att vi har lyckats”

En av de som vet hur bilen känns att ratta är Stefan Inerfeldt, kommersiell projektledare för V60 Cross Country. Han försäkrar att den högre markfrigången inte har gått ut över modellens köregenskaper. 

– Jag kör själv vanliga V60 till vardags och jag upplever att Cross Country-versionen i grund och botten har samma körkänsla – att den är ett med vägen när du kör på kurvig asfalt. Det är roligt att vi har lyckats med kombinationen av en sportig och dynamisk modell som samtidigt kan hantera grövre vägar och branta backar, säger Stefan Inerfeldt.

”Svårt att sticka ut”

Enligt projektledaren visar Volvos kundundersökningar att många Cross Country-förare verkligen använder bilen för att ta sig ut i naturen. Inerfeldt intygar att även det senaste tillskottet har hög kompetens på alla vägar och i alla väder. Bland annat har V60 Cross Country fått Hill Descent Control, som hjälper bilen i branta backar. Systemet är även användbart när du ska sjösätta båten, eller dra husvagnen på blött gräs. Stefan Inerfeldt konstaterar dock att det rent visuella är ett tungt köpargument i kampen om de så viktiga tjänstebilsförarna.

– Det är svårt att sticka ut som tjänstebilsförare. Många kommer köpa den framhjulsdrivna versionen, just för att den ser väldigt annorlunda ut. Tjänstebilsföre säger ”ah, här är något annat”. V60 Cross Country hjälper oss att behålla Volvo-förarna – och att locka nya kunder märket, säger Stefan Inerfeldt.

Publicerad: