Lista: Jättarna som ska utmana Tesla

Så ligger utmanarna till i elbilsracet

1 av 5 | Foto: TESLA MOTORS
Tesla Model X.

Tesla har nyligen lanserat sin suv ”Model X” – och snart kommer folk-Teslan ”Model 3”.

Men tro inte att resten av bilvärlden sitter still och rullar tummarna.

Här är modellerna som kommer göra elbilsmarknaden till ett slagfält.

Audi, BMW, Mercedes och till och med Porsche har något gemensamt – de utvecklar alla lyxiga elbilar som ska bräcka Tesla. Vi pratar stora familjebilar med massor av kraft, avancerade batterier med mer än 500 kilometers räckvidd och livsviktig profilering.

För även om Tesla har fått härja mer eller mindre ostört sedan lanseringen av ”Model S” 2012 verkar resten av bilvärlden nu ha vaknat.

✓ Audi

På bilsalongen i Frankfurt förra månaden avtäckte Audi sin stora nyhet ”e-tron quattro concept” vilken enligt företaget är mer än bara en konceptbil. Enligt företagets utvecklingschef Ulrich Hackenberg är det en teknikstudie som lägger grunden för framtidens modell – som lanseras redan 2018.

E-tron quattro concept är en hel eldriven suv som genom ett nytt 90 kWh-batteri har en räckvidd på över 500 kilometer. Tre elmotorer ger tillsammans närmare 500 hästkrafter och laddning ska gå så snabbt som på 50 minuter.

En solklar konkurrent till nyligen lanserade Tesla Model X. En sjusitsig och fyrhjulsdriven Tesla-suv som i sin tur kommer 400 kilometer på en laddning och accelererar från noll till hundra m/h på endast 3,2 sekunder. Skillnaden här är bara att Model X väntas levereras redan under andra halvan av 2016 – närmare två år innan Audis konkurrent rullar av bandet.

✓ BMW

Tyska jätten BMW har sedan 2011 skämt bort bilvärlden med avancerade och linjesköna kolfiberbilar i form av stadsbilen i3 och sportcoupén i8. Det är en modellserie som enligt BMW ska förändra vårt sätt att se på bilar och därigenom skapa en hållbar och framtidsorienterad mobilitet. Bilarna byggs av en hög andel återvunnet material, har energieffektiva drivlinor och smarta lösningar – men än så länge saknas ett riktigt användbart alternativ för familjen.

Därför lanseras inom ett par år en helt ny ”BMW i5”.

Tysken har dock lagt locket på och ännu vet vi inte mycket kring detaljerna, men enligt rykten så lanseras i5 i två versioner; dels en helt eldriven variant med närmare 400 hästkrafter och en laddhybrid likt dagens BMW i8. Lägre effekt än dagens Tesla således, men enligt Digital Trends väntas också bilen väga omkring 700 kilo mindre. Preliminär lansering: omkring 2019.

✓ Mercedes

Mercedes är i själva verket en gammal kompanjon med Tesla. Fram till för nästa exakt ett år sedan var Daimler-koncernen delägare i Tesla och lät USA-företaget utveckla elektriska drivlinor till Mercedes egna modeller – men nu är det slut med det. I stället storsatsar Mercedes på egna elbilar parallellt med laddhybrider. Även här ligger den lyxiga elbilen några år framåt, men fram till 2017 lovar Mercedes att lansera tio laddhybrider – sen lär elbilen komma.

Men hur blir då den? Även här verkar de tyska ingenjörerna i det tysta, men senaste konceptbilen är en avancerad teknikstudie med rekordlågt luftmotstånd tack vare en kaross som varierar i längd beroende på hastighet. Något som enligt Mercedes ska minska koldioxidutsläppen med hela 20 gram per kilometer i 145 km/h. Det förutsätter naturligtvis att det sitter en förbränningsmotor under skalet, men Mercedes jobbar också intensivt på utveckling av bränsleceller. Och glöm inte bort att tysken redan har en elbil med 200 kilometers räckvidd i portföljen.

✓ Porsche

En fyrsitsig, fyrhjulsdriven, 600-hästars sportbil från Porsche – jodå, det är sant. Åtminstone om man ska tolka företagets konceptbil Mission E från bilsalongen i Frankfurt. Två elmotorer gör att accelerationen från stillastående till hundra kilometer i timmen går på 3,5 sekunder och batteriet ger en räckvidd på drygt 500 kilometer. Den riktiga finessen i nya Mission E ska enligt Porsche dock vara elsystemet på hela 800 Volt – vilket gör att batteriet kan laddas upp till 80 procent på enbart 15 minuter.

Även här dröjer lanseringen av den produktionsfärdiga modellen flera år, inte omöjligt ända till 2020.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips till oss här.

Erik Gustafsson

ARTIKELN HANDLAR OM

Motor

Tesla

Bilar