Faran på vägen – som inte syns

Trafik

Polisen: ”Det dummaste är att bli överraskad”

Trots att den återvänder varje år tycks den ändå överraska de flesta.

Vi pratar om årets första halka – och snart kan den slå till mot din väg.

– Det inte allt för många veckor kvar innan man kan snegla på vinterdäcken, men nu gäller det att vara alert, varnar Anders Könberg, chef för trafikpolisen i Jämtlands län.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla härSugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på Facebook

Varje år tycks årets första halka ta bilisterna på sängen – utan att den ens syns. Oktober månad är en period med kraftiga väderomslag och hittills varma sensommardagar. Men på nätterna kryper temperaturen under nollan och lämnar vägen glashal lagom till morgontrafiken.

– Än så länge har vi inte haft några halkolyckor, men de brukar alltid komma när det blir regn och rusk, säger Anders Könberg som är chef för trafikpolisen i Jämtlands län.

– Att överraskas av halkan är det dummaste. Vissa årstider behöver man tänka brett och därmed förbereda sig på att det kan vara halt. Visst, ena dagen har vi sju-åtta grader varmt och blöt vägbana, men på söndag kan det vara glashalt. Man kanske ta det lugnare, kliva upp lite tidigare och inte stressa fram.

”Extra utsatta ställen”

Vädrets skiftande temperaturer gör att underlaget också varierar stort och Anders råder bilisterna att vara på alerten hela tiden. För även om det är bra grepp för stunden är vissa partier på vägarna extra lömska. 

– Svackor, broar, viadukter och skuggade partier är extra utsatta ställen där det kan vara halt. Det speciella på de här ställena är växlingen mellan bra och dåligt väglag som varierar kraftigt. Växlingen kan ske snabbt och det är inte säkert att man ser det heller, varnar trafikforskaren Anders Ydenius på försäkringsbolaget Folksam.

Däcken du ska se upp med

Inte heller Anders Ydenius har hört om årets första halkolyckor, men råder till försiktighet på vägarna.

– Det finns studier som visar att vi kör lite för fort vid halt väglag, i förhållande till tillgänglig friktion. Vad gäller vinterdäcken råder vi till olika däckstyper beroende på var man bor, men en grundregel kan vara att inte gå på de allra billigaste. Det är viktigt att välja hyggliga och bra märken, med bra forskning bakom sig, som passar vårt nordiska klimat. Se upp för de centraleuropeiska däcken, säger Anders Ydenius.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Erik Gustafsson

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Trafik

ÄMNEN I ARTIKELN

Trafik

Bilar

MER OM MIN BIL

Expertens krav: Förbjud däcken

Datumet du måste byta till vinterdäck

Collin: Vintern kommer – våga vägra odubbat

”Fyrhjulsdriften ger bara falsk trygghet”

Larmet: 'Svartbytare' äventyrar säkerheten

Så ska de stoppa farliga vinterdäck

Allt fler bilister gör livsfarliga misstaget

Nio prylarna som räddar dig i vinter

STORT TEST: Här är bästa vinterdäcken

Collin: Nästan alltid yngre män som dödar och dödas i trafiken

Stort test: Här är bästa vinterdäcken 2019

Här är däcken som halkar långt efter

TEST: Bästa och sämsta vinterdäcken 2020

Stort test: Här är värsta – och bästa vinterdäcken 2017

Farliga mopedbilar blir dyrt för ägarna

Stort test: Här är bästa vinterdäcken 2018

Nytt test av sommardäck: Är dyrast men får underkänt

TEST: Här är årets bästa sommardäck

Vintertestet: Sveriges billigaste suvar

Vanligaste felen på besiktningen

Sommardäckstest: Bästa däcken 2020

GUIDE: Så leasar du en Volvo – billigast

Kör säkert med bästa vinterbilen

Bästa vinterbilarna – för 100 000 kronor