Provkörd: Värstingen Honda Civic Type R

Av: Felix Björklund

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 22 | Foto: Foto: Honda

En pojkracer i rekordtappning.

Men trots 310 hästar och sportbilskaraktär är Hondas senaste illbatting imponerande raffinerad – tills du trycker på ”R+” knappen.

Det har tagit lång tid, men nu kommer äntligen Hondas nya GTI-värsting – Civic Type R. Bilen är en rejäl förnyelse och ett stort avsteg från sina föregångare.

Här sticker man inte under stol med att funktionen har dikterat villkoren för formen. Och att målet hela tiden har varit att skapa en modell som blir den snabbast framhjulsdrivna bilen runt Nürburgring.

Märks att det blivit turbo

För att lyckas med detta har man hängt på en turbo på motorn, något som i kombination med Hondas ”VTEC” är en nyhet. Fördelen är att antalet hästkrafter som levereras är uppe i 310 samt att dessa finns tillgängliga i ett bredare register. Baksidan är att man inte som tidigare kan varva motorn upp till stratosfären.

Purister må beklaga sig, men med tanke på att bilen istället har mer ”umpf” i mellanregistret – lär klagosången inte vara allt för långvarig.

Till skillnad från andra GTI:er såsom Golf R och kommande Ford Focus RS – har Honda valt att peta ut alla 310 kusar på framaxeln. Vågat, men tack vare en smart diffspärr går kraften ner i backen på rätt sätt och enligt Honda ska enbart den ge tre sekunder snabbare varvtid runt Nürburgring.

För de som inte har möjlighet att ta sig ner till den tyska banan kan sägas att sprinten från stillastående upp till 100 km/h går på 5,7 sekunder – tillräckligt för att hålla jämna steg med en Porsche Cayman.

Ingen subtil design

Som ovan nämnt har designteamet fått stå tillbaka för teknikerna. Utseendemässigt innebär det att Type R absolut inte är någon subtil bil man smyger ner till affären, nej tvärtom. Den är skamlöst iögonfallande och skriker ut sin närvaro. Men frontsplittern, den stora vingen, den glänsande diffusorn och luftintagen är inte bara kosmetika – nej allt är en del av ”paketet” som gör att Type R bland annat klarar av att prestera på en topphastighet på 270 km/h.

Inuti fortsätter temat med en utstuderad design. Det här är ingen fickljummen pendlarbil och därför finns det inga pretentioner att försöka tona ner innehållet i kupén. Ovanför de vanliga instrumenten sitter en digital hastighetsmätare samt en växelindikator av färgskiftande led-ljus – ett bra hjälpmedel för de som gillar att ligga nära rödmarkeringen på varvmätaren.

Ratten är en greppvänlig sak som försetts med en röd ”centrumlinje” som ska underlätta för föraren att hålla koll på hjulvinkel.

En annan greppvänlig sak är växelspaken. Här är det en manuell låda som med sina korta slag är en fröjd att arbeta med. En automat var enligt Honda aldrig på tapeten eftersom det dels skulle göra bilen tyngre och dels skulle ta udden av förarens involvering i körningen.

Så hur är bilen och köra?

På vägarna kring Slovakiens huvudstad Bratislava samt på den österrikiska landsbygden får vi möjligheten att testa på den nya världsrekordsbilen. Och det märks på en gång att det är en bil som gillar att nosa på fel sida av det i landet motorvägstillåtna 130 m/h – än att träla stadstrafik. Varje gång vi är hamnar bakom en slovensk hantverkare eller österrikisk vindkraftstekniker – ligger Hondan trumpet och morrar. Och när tillfälle ges så sticker den mer än villigt iväg från vardagslunkande trafikanter.

Honda Civic Type R är den snabbast accelererande framhjulsdrivna GTI:n just nu och visst finns det stunder då man märker av att bilen får turbohjälp, men för det mesta är det bara att stampa på.

Visst är ”vardagsfunktioner”, såsom ljudkuliss samt fjädringskomfort lite naggade i kanten – men om man har dessa två högst upp på önskelistan är det nog inte GTI man ska titta på överhuvudtaget. Dock har bilen en skuff som vilken Civic som helst och klarar ledigt av att bräcka en Volvo V60 i grenen lastutrymme.

Kul på banan

Vid sidan av ratten finns det även en riktigt spännande knapp med ”R+” skrivet på. Ett tryck där och bilen justeras än mer för att passa racingbanan. Styrningen blir trögare och fjädringen styvare. I verkligheten innebär det att om man slår på den när man kör i vardagstrafik riskerar man kot-kompressioner – men på en silkesslät bana visar bilen varför den lyckades ta rekord.

Honda var vänliga nog att låta oss testa sin nya värsting på Slovakia Ring och varven där bekräftade alla påståenden om att Type R är en ”racingbil för vardagen”. Sätena är otroligt välformade, styrningen skickar bilen rätt i kurvorna utan större understyrningstendenser och bromsarna håller högsta prestanda – trots att man varv efter varv dyker in i kurvor i 200 km/h +. Vidare så gör den styvare R+ dämpningen att bilen ligger platt under banans långa snabba kurvor.

Så bilen levererar absolut när det kommer till kapitlet körglädje och duglighet. Och det har visat sig att det är ett vinnande recept. Trots en prislapp som startar på 319 900 kronor har redan 70 svenskar kritat på för ett exemplar – detta utan att ha kunnat provköra bilen.

Om den är värd pengarna återstår att se vid mer jämförande test.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN