Privatleasing - det här måste du tänka på

Foto: Thinkstock
MOTOR

Privatleasing av personbilar är på frammarsch.
Här reder Aftonbladet ut fördelarna och nackdelarna med leasing av bil:
– Det blir inte billigare för att man leasar, säger Robert Collin, Aftonbladets motorexpert.

Minst var åttonde privatregisterade bil är en leasingbil och det stora intresset håller i sig. Antalet nyregisterade leasingbilar i början av det nya året ligger på samma nivå som i fjol.

”Det ser billigt ut”

Men vad innebär privatleasing?

Och vad finns det för fördelar respektive nackdelar?

Privatleasing innebär att man långtidshyr en bil i tre år och därefter antingen lämnar tillbaka den gamla bilen eller leasar en helt ny bil. Varje månad betalar man en fast kostnad.

– För bara 999 kronor i månaden. Det är en budgeterad kostnad. Inga oförutsägbara kostnader. Ett bekvämt sätt att ha en alldeles ny bil, säger Bertil Moldén, vd på Bil Sweden.

Kunden får en sprillans ny bil med den senaste miljö- och säkerhetstekniken. I många avtal ingår det dessutom vinterdäck, försäkring och service.

– Bilhandlarna kör en väldigt aggressiv marknadsföring. Man ser bara en låg kostnad. Man behöver inte betala en bil för 200 000 kronor eller ta en lånekostnad. Leasingkostnaden blir attraktiv. Men det är lika försåtligt som att ta en semesterresa på kredit. Man ska betala för resan efter att man kommit hem i ett år. Det ser billigt ut när man är mitt upp i det, säger Robert Collin, Aftonbaldets motorexpert.

Finns flera dyra fällor

Det låter bra så långt. Om inget oförutsägbart inträffar.

– Det man ska komma ihåg är att man måste vara insatt i vad privatleasing innebär. Man ansvarar för bilen. Man kan inte lämna tillbaka den i ett skick som är sämre än normalt utan att man får betala för det. Man ska sköta om bilen på ett bra sätt, säger Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig hos MRF.

Uppstår det skador måste du löpande reparera dom. Annars kan det bli en hård ekonomisk smäll på slutet.

– Hos den skötsamme är det väldigt ovanligt men den som inte bryr sig och inte har satt sig in i sitt avtal kan få stora överraskningar. Men det är inte som att man inte får ha stenskott eller dörruppslag efter tre år och fyra tusen mil, säger Holmqvist.

Det samma gäller körsträckan. Vid tecknandet av avtalet anger du antalet mil som du får köra per år. Vanligast är 1500 mil. Kör du mer får du betala för övermil.

”Det är en rimlig kalkyl”

Bilens skick och eventuella övermil kan i slutändan bli riktigt dyrt. Aftonbladets bilexpert Robert Collin håller upp ett varningens finger:

– Det är inget som bilhandlarna betonar det direkt när man leasar den. Det blir inte billigare för att man leasar. Kalkylerna ser ut så att det blir billigare. Men så billigt är det inte riktigt. Det finns för mycket som är osäkert tycker jag.

Han anser att det är svårt att skydda sig mot skador oavsett hur skötsam man själv är.

– När man lämnar tillbaka bilen ska den vara värd 100 000 kronor men när de tittar på den så är den bara värd 70 000 kronor. Bilfirman reagerar på andra saker än vad en privatperson skulle göra vid en vidareförsäljning, säger Collin.

Skulle du av någon anledning vilja avbryta avtalet innan tre år – va beredd på att du får stå för notan där också. I de allra flesta avtal måste du betala tillbaka 35 procent av återstående leasingavgifter.

– Det låter rätt dyrt men är en rimlig kalkyl. På något sätt måste man få ner kostnaden, amorteringen, och det måste komma från den som ska stå för den delen, säger Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig hos MRF.

FAKTA

Det här ska du tänka på innan du privatleasar

Läs igenom avtalet noggrant. Ta hjälp av en jurist om du behöver.

Jämför olika firmor med liknande erbjudande. Så att du jämför äpplen med äpplen och inte päron.

Ingår vinterdäck, rätt försäkring för leasing och service? Om inte - kalkylera med den extra kostnaden.

Tänk igenom noggrant om din livsstil kommer att förändras under de avtalade tre åren. Har du en ekonomisk buffert för om du skulle bli sjuk eller arbetslös? Räcker bilstorleken för ändamålet? Kommer du få barn eller kommer dina barn flytta hemifrån? Det är nämligen väldigt svårt att säga upp leasingavtalet och skulle du göra det riskerar du att behöva betala 35 procent av återstående leasingavgifter.

Hur långt ska du köra per år? Det kostar en del om du får övermil vid avtalet slut eller om du märker att du kör mer än avtalat och vill ändra det i avtalet.