Citroën C3: Basbil à la carte

Bilar

Begtips: Köp en välutrustad.

Fransmännen är experter på små glada basbilar och Citroën C3 borde rimligtvis vara en utmärkt begagnatkärra?

Visst är den det – men köp ingen snikversion för den skull.

Modeller

Citroën C3 kom 2002 och lockade inte bara med sina rundade former utan med bra komfort och en luftig interiör. Den minsta motorn på 1,1

liter är ovanlig på begagnatmarknaden. Vanligast är 1,4 med 73 hk och den lite starkare 1,6 med 110 hk. Dieselversionen är stark och bränsleeffektiv, men tyvärr tar fordonsskatten udden av nöjet.

Utöver basmodellen kunde nybilsköparen välja på två komfortpaket med bland

annat ac/klimatanläggning, farthållare och backradar.

Lyxig extrautrustning för att vara en småbil.

Är bilen utrustad med Sensodrive skiftar den växel och kopplar automatiskt.

En udda fågel i familjen är Pluriel, marknadens mest säregna lågpriscabriolet.

Ekonomi

Nypriset är lågt och det ska därför helst vara en välutrustad C3 för att den ska ge

utdelning som begagnad. Nybilsgaranti gäller bara i två år, men servicen är billig och en låg förbrukning ger ändå en bra totalekonomi, trots att den är dyr att försäkra.

Citroën lämnar 12 års rostskyddsgaranti.

På vägen

C3 är franskt mjuk och har mycket bra ljudkomfort. Många C3-ägare irriteras dock av skrammel från inredningen eller i värsta fall från hjulupphängningarna. Lyssna noggrant vid provkörningen att inga märkliga ljud fortplantar sig i kupén. Detsamma gäller vibrationer som kan kännas i ratten.

Bilen vill gärna framstå som en stadsbil men erbjuder inga problem på landsvägen heller. God sikt åt alla håll och baksätet är högt och barnvänligt.

Utrymme

Kupén är luftig och rymlig, takhöjden är enorm. C3 är en mycket lastvänlig och praktisk småbil med fem dörrar med enkelt i- och ursteg. Baksätet är däremot trångt – inte minst benutrymmet.

Krocksäkerhet

Bilen är trygg på vägen och har de viktigaste säkerhets­detaljerna. Ett stort minus är att den inte kan utrustas med antis­sladd eller antispinn.

Vissa bilar är tillvalsutrustade med sidokrockgardin.

Service

Intervallerna:

1:a service vid 3 000 mil/år kostar ca 2 300 kr

2:a service vid 6 000 mil/år kostar ca 3 600 kr

3:e service vid 9 000 mil/år kostar ca 2 300 kr

Reservdelar

Bromsbelägg fram (par) 576 kr

Bromsskivor fram (par) 1 153 kr

Komplett koppling 2 127 kr

Avgassystem 3 503 kr

Katalysator 4 566 kr

Strålkastare 1 882 kr

Stötdämpare fram (par) 1 494 kr

Stötfångare 2 996 kr

Fakta/Citroën C3 1,4

David Lilja (bil@aftonbladet.se)

ANNONS EXTERN LÄNK

Sänk din månadskostnad och samla dina lån med Lendo - ansök enkelt här.

Lendo

Publisert:

Aftonbladet

/

Motor

/

Bilar

ÄMNEN I ARTIKELN

Bilar

Biltester

MER OM MIN BIL

Biffig buss mot smart fransos

VW Passat: Billig – bara att slå till

Ny (SUV)erän bland jeeparna

Polo - konkurrent till storebror

Stort test: Den är småbilarnas kung

Test: Nya Citroën C4 Picasso

Hyundai Veloster

Tidlös klasskung som åldras värdigt

Småbilar: Charmtrollet etta – igen

VW Polo - bäst i klassen

Så bra är Hyundai i20, Kia Soul och Ford Fiesta

Bästa småbilen för 50 000

Robert Collin testar nya Kia Optima

Citroën lanserar ny suv med massage

En maxad Micra för stadspuls

Renault Clio III

Säkraste begagnade köpet för 50 000 kronor

Kombikungen är tillbaka

Här är betygen på tyska cabbarna

Väcker begär – i snik- version

Knattar med stort utrymme

Yaris - duracellkaninen

Begagnad XC90 mot ny Santa Fe

Aygo, caramba